Όχι αυτοσκοπός

  • Dogma
νηστεία

Στα πρόθυρα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής βρισκόμαστε και δεν θα μπορούσαν τα αγιογραφικά αναγνώσματα που θα ακούσουμε αύριο να μην είχαν σκοπό να μας προετοιμάσουν πνευματικά ώστε να την περάσουμε πνευματικά, σωτήρια και καρποφόρα.

Δεν θ’ ακούσουμε βέβαια τον Απόστολο αύριο να μας λέει τι θα φάμε και τι όχι. Μας συμβουλεύει όμως να προσέξουμε να μην κατακρεουργήσουμε με σχόλια τον διπλανό μας. Θα το κάνουμε αυτό αν και όταν ενδιαφερθούμε για το τι έφαγε αυτός  και δεν μας απασχολεί τι  θα κάνουμε εμείς. Το άριστο είναι να τηρούμε την νηστεία όπως την διδάσκει η Εκκλησία μας. Δεν πρέπει άρα να αναζητούμε λόγους που θα επιτρέπουν την εξαίρεση, θα παρασιωπούν την ανάγκη, ή θα επιβάλουν την κατάλυση. Τη χρονική περίοδο όπου έχει καθιερωθεί εντατική και καθημερινή νηστεία, ο πειρασμός  έρχεται ως πρόσκληση σε διάλογο μαζί του, όχι για να νικηθεί αλλά να επιβληθεί. Η νηστεία δεν μπορεί να γίνει μέτρο σύγκρισης αγιότητας, πίστης και εγκράτειας. Πρέπει να κατανοήσουμε ότι, κάθε φορά που τον επόμενο καιρό εξετάζουμε, καυτηριάζουμε, απορρίπτουμε το αρτύσιμο πιάτο του διπλανού μας, είναι σαν να το καταναλώσαμε κιόλας. Έτσι, η νηστεία στη συνήθεια θερμόαιμων χριστιανών αντί για τρόπος άσκησης, γίνεται αιτία κατάκρισης.

Πρέπει να μεριμνήσουμε όχι μόνο για την νηστεία τροφών  -που είναι  εύκολη και συχνή ιατρική συμβουλή-  αλλά και παθών, λόγων και πράξεων. Πρέπει ως νηστεία να νοήσουμε την εκούσια στέρηση κάθε τι που είναι συνήθειά μας ανυπέρβλητη και που μας παραπέμπει σε πάθος (λ.χ. τσιγάρο, ποτό, κ.ά.). Δεν δικαιούμαστε να υπερτονίσουμε την σημασία της, να υποβιβάσουμε την αναγκαιότητά της ή να καταργήσουμε την ύπαρξή της. Αντίθετα, θα ανατροφοδοτήσουμε γνήσια την χριστιανορθόδοξη ταυτότητά μας όταν νηστέψουμε με ειλικρίνεια, με ανιδιοτέλεια, με διάκριση.

Η νηστεία είναι αναμφισβήτητα μέρος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που αρχίζει αύριο, όχι όμως ο αυτοσκοπός της. Πρέπει να την συνδυάσουμε με την ελεημοσύνη, με την Θ. Λατρεία, με την εξομολόγηση. Όλα δε, πρέπει να απέχουν από κάθε έννοια αυτοπροβολής, ταπεινολογίας, ελεεινολογίας. Αν δεν αγωνισθούμε με επιμονή, υπακοή, και αποφασιστικότητα, θα χάσουμε τα πάντα. Θα συνεχίσουμε να  ζούμε την αυταπάτη της δικαίωσης εμπρός  στον Θεό και ανάμεσα τους συν-ανθρώπους.

του Αρχιμανδρίτη Χρυσόστομου Χρυσόπουλου για το dogma.gr

TOP NEWS