Ο Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος επίκεντρο της 2ης Γενικής Ιερατικής Σύναξης της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος

  • Dogma

Πραγματοποιήθηκε (19/11) η 2η Γενική Ιερατική Σύναξη της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος, για το τρέχον Εκκλ/κό έτος, κατά την οποία συνεχίστηκε η σπουδή πάνω στη ζωή και το έργο των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας, με επίκεντρο τον Άγιο Ιγνάτιο τον Θεοφόρο.
 
 

 

Στην εισαγωγή του ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος επανέλαβε την σκοποθεσία των εφετινών Συνάξεων, η οποία είναι να γνωρίσουμε υπεύθυνα «τί είπαν, τί έγραψαν, πώς έζησαν οι Πατέρες της Εκκλησίας, αλλά και να μπορέσουμε να εντοπίσουμε τί έχουν να πουν στην εποχή μας»

 

Πρώτος ομιλητής ήταν ο κ. Χρήστος Κρικώνης, Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ο οποίος μίλησε με θέμα «Βιογραφικά στοιχεία – Θεολογική προσφορά του Αγίου Ιγνατίου του Θεοφόρου».

 

Ο ομιλητής χαρακτήρισε τον Άγιο Ιγνάτιο «Επίσκοπο με οικουμενικό κύρος και αναγνώριση» και τόνισε ότι «εκφράζει το γνήσιο ήθος, το φρόνημα και την Παράδοση, ως καρπούς του Αγίου Πνεύματος»

 

Στη συνέχεια ανέπτυξε τις τρεις βασικές Θεολογικές ενότητες του έργου του:

 

Α. Η Θεολογία του επισκοπικού λειτουργήματος ως προς την Θεία Ευχαριστία. Κατά τον κ. Κρικώνη, ο Άγιος Ιγνάτιος συνέδεσε την εγκυρότητα και το κύρος της Ευχαριστίας με τον Επίσκοπο, ο οποίος είναι ενωμένος με τον Χριστό, καθώς και οι πιστοί με τον Επίσκοπο. Ο Επίσκοπος είναι αναντικατάστατος και η συνέχεια του έργου του Κυρίου και των Αποστόλων. Κατά τον Άγιο Ιγνάτιο, ο Επίσκοπος αντιπροσωπεύει τον Ιησού Χριστό στον κόσμο. Ό,τι είναι ο Χριστός για την καθολική Εκκλησία, είναι ο Επίσκοπος για την τοπική. Είναι ο μεσίτης της Χάριτος και εγγυητής της αληθείας κατά πάσης αιρέσεως.

 

Κατά τον Άγιο Ιγνάτιο, τίποτα δεν πρέπει να γίνεται στην Εκκλησία χωρίς την έγκριση του Επισκόπου. Το διοικητικό και φιλανθρωπικό έργο πρέπει να επιτελείται υπό την εποπτεία του, γιατί έτσι διαφυλάσσεται η ενότητα στην Εκκλησία.

 

 Β. Η Θεολογία της ενότητας της Εκκλησίας με επίκεντρο τον Επίσκοπο. Σύμφωνα με τον Άγιο Ιγνάτιο τον Θεοφόρο, ο Επίσκοπος είναι το κέντρο της ορατής και επίγειας Εκκλησίας. Ο Άγιος υποδεικνύει την υπακοή στον Επίσκοπο από κληρικούς και λαϊκούς. Οι πιστοί οφείλουν να είναι ενωμένοι μαζί του, ως απόδειξη της ενότητάς τους με τον Θεό και την Εκκλησία. Αν αυτό δε συμβαίνει, τότε χάνεται η έννοια της καθολικής Εκκλησίας. Η υπακοή και η υποταγή στον Επίσκοπο συνιστά υπακοή στον Χριστό.

 

Γ. Η Θεολογία της Ευχαριστιακής ζωής. Κατά τον Άγιο Ιγνάτιο, η Εκκλησία (Καθολική και Τοπική) εκφράζεται με την Θεία Ευχαριστία. Γι’ αυτό επιμένει στην συχνή τέλεση της Θείας Ευχαριστίας, διότι η Ευχαριστία είναι η σάρκα του Χριστού, ο Οποίος έπαθε και αναστήθηκε για τον κόσμο. Γι’ αυτό και η ενότητα μαζί Του δεν πρέπει να είναι μόνο πνευματική, αλλά και σαρκική, γεγονός που επιτυγχάνεται με την συμμετοχή στη Θεία Ευχαριστία. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η μετάληψη του ιστορικού Χριστού. Η Θεία Ευχαριστία είναι η τροφή όλων των μελών της Εκκλησίας και η τέλεσή της αποσκοπεί στην κοινωνία με τον Χριστό. Γι’ αυτό και δε νοείται τέλεση του Μυστηρίου, χωρίς τη συμμετοχή των πιστών.

 

 

 

Επόμενος ομιλητής ήταν ο Αρχιμ. Μεθόδιος Κρητικός, Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, που ανέπτυξε το θέμα «Οι επιστολές του Αγίου Ιγνατίου. Κρίσιμα σημεία των επιστολών του»

 

Ο ομιλητής σημείωσε ότι στις Επιστολές του ο Άγιος Ιγνάτιος τονίζει την ανάγκη της ενότητας της Εκκλησίας περί τον Επίσκοπο, ενώ επισημαίνει τον κίνδυνο των αιρέσεων. Προτρέπει για σταθερότητα στην πίστη και στην κατά Χριστόν ζωή, ενώ ζητεί την προσευχή των Χριστιανών για να μείνει σταθερός στο δρόμο το Μαρτυρίου.

 

Η σημασία των Επιστολών είναι μεγίστη, καθότι είναι ακριβό απόσταγμα αγίας ζωής, υψηλού ήθους, Χριστιανικής μεγαλοπρέπειας, βαθιάς Εκκλ/κής εμπειρίας του και της Αποστολικής Παραδόσεως, την οποία φέρει. Είναι πλήρεις πίστεως, ομολογίας, ενθουσιασμού, ενώ απουσιάζουν απ’ αυτές η μιζέρια και η μεμψιμοιρία. Συνέβαλαν δε, στην οργάνωση της Εκκλ/κής ζωής.

 

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο π. Μεθόδιος επεσήμανε ότι ο Άγιος Ιγνάτιος καθιέρωσε τους όρους Χριστιανισμός, Καθολική Εκκλησία και Ευαγγέλιο, με την έννοια του βιβλίου.

 

Στη συνέχεια επικέντρωσε στα κύρια σημεία των Επιστολών του, μεταξύ των οποίων είναι η σταθερή βάση και ο προσανατολισμός του, που στηρίζονται στην κρυστάλλινη γνώση των θεμελίων της πίστεως, των Θείων Δογμάτων και της Αποστολικής παραδόσεως. Επέμεινε κυρίως στην περί Εκκλησίας διδασκαλία του Αγίου, την οποία Εκκλησία ο Ιγνάτιος θεωρεί νέα πραγματικότητα, όχι ένα αφηρημένο ή φιλοσοφικό σύστημα, αλλά ζωή. Η Εκκλησία συνυπάρχει με τον Χριστό ως σώμα Του. Όπου ο Χριστός εκεί και η καθολική Εκκλησία.

{gallery}74{/gallery}

 

Ο ομιλητής επέμεινε στην ανάδειξη του αγαθού της ενότητας από τον Άγιο Ιγνάτιο. Η ενότητα είναι το μυστικό όπλο των πιστών εναντίον των δυνάμεων του κακού, ενώ συνίσταται στο κοινό όνομα (Χριστιανοί) και στην κοινή ελπίδα. Το έργο της ενότητας είναι το κύριο και βασικό έργο του Επισκόπου, ο οποίος εργάζεται για την οργανική ενότητα Επισκόπου – πιστών. Αυτή δεν αποσκοπεί στην εξουσιαστική επιβολή του Επισκόπου, αλλά στην ενότητα με τον Χριστό. Η ενότητα, όμως, αυτή είναι αληθινή, όταν ο Επίσκοπος είναι υποταγμένος στο θέλημα του Θεού.

 

Στη συνέχεια ο π. Μεθόδιος αναφέρθηκε στις επισημάνσεις του Αγίου Ιγνατίου για τον κίνδυνο των αιρέσεων και των σχισμάτων. Όπου αναφανούν διώχνουν τη Χάρη και την παρουσία του Θεού. Χριστιανός που αποσχίζεται από την Εκκλησία δεν μπορεί να επιτύχει την ένωση με τον Χριστό.

 

Αναφέρθηκε, τέλος και στην στάση των Χριστιανών έναντι των εχθρών της Εκκλησίας, κατά τον Άγιο Ιγνάτιο. Να προσευχόμαστε γι’ αυτούς αδιαλείπτως, γιατί υπάρχει και γι’ αυτούς ελπίδα μετανοίας. Να τους διδάσκουμε δε με την δύναμη των έργων μας.

 

 

 

Ακολούθησε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος με την συμμετοχή πολλών Κληρικών της Τοπικής Εκκλησίας.

TOP NEWS