Dogma

Αναστάσιμες παλαιοδιαθηκικές προτυπώσεις στον Κανόνα του Πάσχα

Του Καθηγητού Μ. Τρίτου στην Κιβωτό της Ορθοδοξίας

Κανένα άλλο υμνολογικό κείμενο δεν είναι σε θέση να εκφράσει με τόση δύναμη και πληρότητα τη λυτρωτική υπαρξιακή και μεταφυσική διάσταση της Αναστάσεως, όσο ο ανυπέρβλητος κανόνας του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού. Πρόκειται για ένα αριστούργημα της βυζαντινής ποιήσεως και ένα από τα υπεροχότερα κείμενα της παγκόσμιας φιλολογικής παραγωγής.

Γεμάτος υψηλής πνευματικότητας λυρικές εκφράσεις και σωστικά μηνύματα ο κανόνας του Δαμασκηνού αναγγέλλει στον άνθρωπο της κάθε εποχής «το φαιδρόν της Αναστάσεως κήρυγμα» της καταργήσεως του θανάτου, της πληρότητας της ζωής και του εσχατολογικού θριάμβου. Κυρίως όμως τονίζει τις διαστάσεις και την ποιότητα της αναστάσιμης χαράς, υποδεικνύει τον τρόπο και θέτει τις προϋποθέσεις για τη θέα του Αναστάντος και ενισχύει τον άνθρωπο στην υπέρβαση του φυσικού και ηθικού κακού με το όραμα και τη βεβαιότητα της μετοχής «εν τη ανεσπέρω ημέρα της βασιλείας Του».

Yπέροχες ποιητικές εκφράσεις, επιλογή των πλέον εντυπωσιακών λέξεων από το πλούσιο λεξιλόγιο της ελληνικής γλώσσας, θερμή πνοή πίστεως και ελπίδας και κυρίως ξεχείλισμα δυνατών βιωματικών καταστάσεων είναι τα κύρια στοιχεία που συνθέτουν τη μεγαλοσύνη του υπέροχου αυτού κανόνα.

Ένα βασικό στοιχείο που παρατηρεί κανείς σ’ αυτόν τον ύμνο είναι οι αναστάσιμες παλαιοδιαθηκικές προτυπώσεις, που είναι διάχυτες σε όλα τα τροπάρια του κανόνα και με τις σπουδαιότερες από αυτές θα ασχοληθούμε στην παρούσα εργασία.

Η Ανάσταση του Χριστού, η οποία προτυπώνεται θαυμάσια στον κανόνα του Πάσχα με πολλές παλαιοδιαθηκικές προεικονίσεις, αποτελεί θριαμβευτικό γεγονός καθολικής σημασίας και δυνάμεως. Με την Ανάσταση συντρίβεται η δύναμη του διαβόλου, νεκρώνεται ο θάνατος, εξαφανίζεται η φθορά. Γι’ αυτό αποτελεί την κατεξοχή «εορτών εορτή και πανήγυριν πανηγύρεων»18. Δικαιολογημένα, ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αναφωνεί: «…Σήμερον σωτηρία τω κόσμω, όσος τε ορατός, και όσος αόρατος. Χριστός εκ νεκρών, συνεγείρεσθε. Χριστός εις εαυτόν, επανέρχεσθε. Χριστός εκ τάφων, ελευθερώθητε των δεσμών της αμαρτίας. Πύλαι άδου ανοίγονται, και θάνατος καταλύεται, και ο παλαίος Αδάμ αποτίθεται, και ο νέος συμπληρούται. ειτις εν Χριστώ καινή κτίσις, ανακαινίζεσθε …»19.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

  1. Εξ.οδ.ιβ’, 1 και εξης.
  2. Πεντηκοστάριον, εκδ. Αποστολικής Διακονίας, εν Αθήναις 1959, σ.2.
  3. Migne P.G. 36, 636Β.
  4. Πεντηκοστάριον, ό.π., σ.2.
  5. Εξοδ.ιζ’, 3 και εξης.
  6. Πεντηκοστάριον, ό.π., σ.4.
  7. Αβ.β’,1 και εξης.
  8. Πεντηκοστάριον, ό.π., σ.3.
  9. Εξοδ.ιβ, 5
  10. Παραλ. Α,ιγ’, 5
  11. Παραλ.Α’, ιε’
  12. Ιωανα α, 2
  13. Ματθ.ιβ’, 40
  14. Εξοδ.ιβ’, 16
  15. ανδρέου Θεοδώρου, Πάσχα Κυρίου Πάσχα, Αθήναι 1976, σ.8
  16. Ησ.ξ’,1
  17. Πεντηκοστάσιον, ό.π., σ.4
  18. ό.π., σ.4
  19. Migne, P.G.36, 624AB