Dogma

Χειροτονία Μητροπολίτη Σελευκείας Θεοδώρου και Αρχιγραμματέα Βοσπόριου στο Φανάρι

Τελέσθηκαν στο Φανάρι από τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο η εις Επίσκοπον χειροτονία του Μητροπολίτη Σελευκείας κ. Θεοδώρου, και η εις Πρεσβύτερον χειροτονία του νέου Αρχιγραμματέως κ. Βοσπορίου, στον οποίο ο Πατριάρχης απένειμε το οφίκιο του Αρχιμανδρίτη.

Πριν από τη χειροτονία του Μητροπολίτη Σελευκείας κ. Θεοδώρου, ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε στη λιπαρά μόρφωσή του, και στην περίπου εικοσαετή παραγωγική διακονία του στην Πατριαρχική Αυλή.

Είπε ανάμεσα στα άλλα, πως «σε συγχαίρομεν και σε επαινούμεν δι’ όλα αυτά. Σε προτρέπομεν να είσαι έτοιμος να βιώσης θετικάς εκπλήξεις εις την Επαρχίαν σου, ως συνέβη εις άλλας Επαρχίας του Θρόνου εν Μικρά Ασία και εν Ανατολική Θράκη. Επαναλαμβάνομεν και κατά την ιεράν ταύτην στιγμήν, ότι θεωρούμεν κεντρικής σημασίας διά το έργον του διακόνου της Εκκλησίας την καλήν θεολογικήν κατάρτισιν. Τονίζομεν μάλιστα, ότι εκτός από αυτήν απαραίτητος είναι και η γενική μόρφωσις και το ενδιαφέρον διά τα γράμματα και ευρύτερον διά τον πολιτισμόν. Ανευ παιδείας και πολιτισμικής ανοικτοσύνης δεν είναι δυνατόν να δοθή επικαίρως η χριστιανική μαρτυρία».

Σε άλλο σημείο, ο Πατριάρχης είπε πως «εγράφη ότι «τον άνθρωπο τον τρομάζει η ιδέα, ότι είναι μόνον ‘εκ του κόσμου τούτου’. Δεν είμεθα απλώς μία βιολογική μονάς, δεν εξαντλείται η ζωή μας εις τον αγώνα δι’ επιβίωσιν, διά την κάλυψιν των υλικών αναγκών και την ικανοποίησιν των αισθήσεων. Υπάρχει και η ηθική και πνευματική διάστασις και στοχοθεσία, η οποία αποτελεί πηγήν νοήματος και εμπνεύσεως και οξύνει το αισθητήριόν μας διά το πρακτέον. Δι’ ημάς, η διάστασις αυτή ταυτίζεται με την πίστιν εις τον Χριστόν, η οποία ανοίγει εις τον άνθρωπον της οδόν της κατά χάριν θεώσεως. Ως έχει λεχθή, ο Χριστιανισμός είναι «η πιο επαναστατική πνευματική δύναμη στην ιστορία. Καινοποιεί τα πάντα, όπου δρα και εφαρμόζεται σύμφωνα προς την ουσία του. Η βασική χριστιανική έννοια σε όλες τις διαστάσεις είναι η ‘αναγέννηση’». Ο Χριστός είναι η Αλήθεια, η οποία ελευθερώνει τον άνθρωπον, μεταμορφώνει την ζωήν και τον κόσμον. Μόνον ο Χριστιανισμός «είναι ικανός να απαντήσει σε όλα τα ερωτήματα και να ικανοποιήσει πλήρως την αναζήτηση του νου και τη δίψα της καρδιάς», σημειώνει ο π. Αλέξανδρος Σμέμαν (Εορτολόγιο, Αθήνα 1997, σ. 58).

Για τον Αρχιγραμματέα Βοσπόριο είπε πως «όντως αναλαμβάνει τεραστίαν ευθύνην. Τον προτρέπομεν να εργάζεται μεθ’ υπομονής, δέους και μετά πολλής προσευχής, βέβαιοι πάντοτε ότι «τω θέλοντι κάμνειν συγκάμνει Θεός».

Κατά την υπερεξαετή διακονίαν του απέδειξε την εργατικότητα και τον ένθεον ζήλον του. Αριστος γνώστης της αρχαίας ελληνικής γλώσσης και της Βυζαντινής Ιστορίας, με οργανωτικήν πείραν, υπόσχεται δόκιμον και δημιουργικήν θητείαν εις το λίαν απαιτητικόν έργον το οποίον αναλαμβάνει, με άμεσον αναφοράν εις την ανά την οικουμένην παρουσίαν της Μητρός Εκκλησίας και εις την προάσπισιν των δικαίων της».

Τόνισε πως «επιθυμούμεν να επαινέσωμεν επίσης εν χάρισμα, το οποίον κοσμεί αμφοτέρους τους σήμερον χειροτονουμένους. Και οι δύο είναι διπλωματούχοι Βυζαντινής Μουσικής και άριστοι ιεροψάλται, με σημαντικήν προσφοράν εις την διακονίαν του ιερού αναλογίου. Η ψαλμωδία, ως διακονία και ως τέχνη, μας εξοικειώνει με τα υμνολογικά κείμενα, τα οποία δεν είναι απλώς ευσεβή άσματα, αλλά ζώσα και αδομένη Δογματική. Είναι πηγή κατανύξεως, πνευματικότητος, ευσεβείας και θεολογικής γνώσεως, και δημιουργεί εις τους μύστας της μίαν ιδιαιτέραν συνείδησιν ιεράς αποστολής και αφιερώσεως εις την Εκκλησίαν».