Dogma

Η διδασκαλία των θρησκευτικών στην καρδιά της Ευρώπης

Με ιδιαίτερη επιτυχία διοργανώθηκε από την Παιδαγωγική Επιτροπή της Ορθοδόξου Εκκλησίας στο Βέλγιο ή πρώτη ημερίδα παιδαγωγικής μελέτης των Γαλλόφωνων καθηγητών του μαθήματος των θρησκευτικών. 

Βρυξέλλες – Με ιδιαίτερη επιτυχία διοργανώθηκε από την Παιδαγωγική Επιτροπή της Ορθοδόξου Εκκλησίας στο Βέλγιο ή πρώτη ημερίδα παιδαγωγικής μελέτης των Γαλλόφωνων καθηγητών του μαθήματος των θρησκευτικών, της Πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Το θέμα της ημερίδας ήταν: «Διδάσκοντας το ορθόδοξο μάθημα των θρησκευτικών στον εικοστό πρώτο αιώνα, στη καρδιά της Ευρώπης».

Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας πραγματοποίησε ο Σεβασμιώτατος, ο και Πρόεδρος της παιδαγωγικής επιτροπής, Μητροπολίτης Βελγίου κ.κ. Αθηναγόρας, ο οποίος αφού εξήρε τη άμεση ανταπόκριση των καθηγητών στο πρώτο αυτό κάλεσμά της, μεταξύ άλλων τόνισε πως: «το εκπαιδευτικό και πνευματικό έργο το οποίο επιτελείται στα σχολεία του Βελγίου είναι εξέχουσας σημασίας, διότι στοιχειοθετεί υπεύθυνα και μεθοδικά τις αξίες και τα πιστεύω, καθώς και τη διαμόρφωση θρησκευτικής ταυτότητας των αυριανών πολιτών της χώρας, σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία• μια πολυετή προσπάθεια, η οποία μετρά 25 έτη δημιουργικής παρουσίας στη Φλαμανδική και 17 έτη στη Γαλλόφωνη κοινότητα.

Η κύρια ευθύνη των καθηγητών στο σημαντικό αυτό λειτούργημα παραμένει η κατάθεση μιας αυθεντικής μαρτυρίας της πίστης και της παράδοσής μας στις νεόφυτες ψυχές των μαθητών, τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας». Ενώ ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό του, διαβεβαίωσε τους παρόντες εκπαιδευτικούς, ότι βασικός στόχος της Παιδαγωγικής Επιτροπής είναι η καθιέρωση παρόμοιων συναντήσεων, ως πλαίσιο δημιουργικής ανταλλαγής απόψεων, εμπειριών και προβληματισμού, αλλά και ουσιαστικής στήριξης των εκπαιδευτικών και του πολυσχιδούς έργου τους.

Στη συνέχεια, η κεντρική ομιλία της συνάντησης εκφωνήθηκε από τον π. Κωνσταντίνο Κενανίδη, (Δρ. Θεολογίας και Διευθυντή του Ινστιτούτου Ορθόδοξης Θεολογίας, Απόστολος Παύλος), με θέμα: «Η σημασία της επιστημονικής, παιδαγωγικής και ψυχολογικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του ορθοδόξου μαθήματος των θρησκευτικών».

Ο π. Κωνσταντίνος μεταξύ άλλων ανάφερε πως ο σύγχρονος θεολόγος, προκειμένου να παράσχει ικανοποιητικές απαντήσεις στα ερωτήματα, τα οποία θέτουν συνεχώς οι μαθητές, και αφορούν σύγχρονα θέματα και προβληματισμούς, οφείλει να χρησιμοποιήσει δημιουργικά τη πνευματική σοφία και την θεολογική πείρα του παρελθόντος και να τις προσαρμόσει στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Για να μπορέσει ν’ ανταποκριθεί υπεύθυνα στους παραπάνω προβληματισμούς, οφείλει να έχει σταθερά, δομημένα και συνεκτικά πνευματικά και θεολογικά κριτήρια, ώστε να πετύχει τη προσαρμογή και ν’ αποφύγει την αφομοίωση με τη νεωτερικότητα.

Επίσης, ανέφερε πως, η εκπλήρωση του ρόλου του εκπαιδευτικού, προϋποθέτει την άρτια και διαρκή επιστημονική παιδαγωγική και ψυχολογική μόρφωση και επιμόρφωσή του, διότι η διδασκαλία και η παιδαγωγική του μεθοδολογία οφείλει εξάπαντος ν’ ανταποκρίνεται στην ηλικιακή φάση, στο πολιτιστικό backround και στα ιδιαίτερα ψυχολογικά χαρακτηριστικά των μαθητών του. Μετά το Πέρας τη ομιλίας, ακολούθησε μακρά και δημιουργική επί των πτυχών του θέματος συζήτηση.

Έπειτα οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σε δύο ομάδες εργασίας τη διδασκαλία ενός προτύπου μαθήματος με θέμα την Πεντηκοστή. Τη παρουσίαση του μαθήματος προσαρμοσμένο στις ανάγκες και απαιτήσεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ανέλαβε η εκπαιδευτικός θεολόγος κα Θεοδώρα Αντωνίου, παραθέτοντας πλούσιο σχετικό εποπτικό υλικό.

Ενώ για το ίδιο μάθημα προσαρμοσμένο στις ανάγκες και απαιτήσεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ανέλαβε η εκπαιδευτικός θεολόγος, κα Σαντάλ Λανουά, παραθέτοντας μια διαδραστική παρουσίαση του σχετικού υλικού. Και στις δύο ομάδες εργασίας υπήρξε δημιουργική συζήτηση και παρεμβάσεις των συμμετεχόντων.

Κατά το τρίτο μέρος της παιδαγωγικής ημερίδας, η συντονιστική επιτροπή (π. Ευάγγελος Ψάλλας, κα Σάνταλ Λανουά και π. Κων/νος Κενανίδης) απάντησε σε πολυάριθμες ανώνυμες γραπτές ερωτήσεις, των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών. Ενώ έπειτα δόθηκε ο λόγος στους εκπαιδευτικούς προκειμένου να τοποθετηθούν γενικώς και ειδικώς και να εκφράσουν την άποψή τους, να σχολιάσουν και να παραθέσουν τις προτάσεις τους.

Η ημερίδα κατέληξε με σύντομη αναστάσιμη προσευχή και με την ευχή και επισήμανση όλων για την συχνή επανάληψη αναλόγων παιδαγωγικών συναντήσεων.

ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Ι.Μ. Βελγίου