Dogma

Βολοκολάμσκ Ιλαρίων: Στην εποχή μας το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης καθίσταται συχνά μέσο πολιτικής χειραγώγησης

Ευρεία συζήτηση προκάλεσε η είδηση ότι ο πρόεδρος της Κρατικής Δούμας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Βιατσεσλάφ Βολόντιν τοποθετήθηκε υπέρ της δυνατότητας ανακλήσεως του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης σε ειδικές περιπτώσεις, π.χ. εξαιτίας του ενδεχόμενου να υπονομευθεί η εμπιστοσύνη έναντι του βραβείου σε περίπτωση, που αποκαλυφθούν εγκλήματα, τα οποία διέπραξαν βραβευθέντες.

Τη γνώμη του σχετικά με την πρωτοβουλία αυτή και τη σημασία του ίδιου του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης κατέθεσε στην εκπομπή «Εκκλησία και κόσμος» ο πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων (ΤΕΕΣ) του Πατριαρχείου Μόσχας μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας. Υπενθύμισε ότι αρχικά η ιδέα ήταν να απονέμεται το βραβείο σε ανθρώπους, οι οποίοι συνεισέφεραν στον τερματισμό πολεμικών συγκρούσεων, την εγκαθίδρυση ειρήνης επί της Γης, είτε σε συγκεκριμένη περιοχή, και υπερασπίζονται τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα.

«Σταδιακά μέχρι την εποχή μας το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης μετατράπηκε σε πολλές περιπτώσεις σε μέσο πολιτικής χειραγώγησης», διαπίστωσε ο Σεβασμιώτατος κ. Ιλαρίωνας και συνέχισε: «Δηλαδή το βραβείο απονέμεται σε ανθρώπους, οι οποίοι δεν προσέφεραν στην εγκαθίδρυση σταθερής ειρήνης μεταξύ των λαών, αλλά για παράδειγμα ακολούθησαν μια πολιτική γραμμή, που στοχεύει στην αποδυνάμωση των υφισταμένων σε αυτή ή την άλλη χώρα καθεστώτων. Όσο περνά ο καιρός, τόσο περισσότερα ερωτήματα προκαλεί το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης».

Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΤΕΕΣ επεσήμανε ότι αυτή τη στιγμή είναι πολύ δύσκολο να φαντασθεί ποιος θα μπορούσε να είναι ο μηχανισμός ανακλήσεως του εν λόγω διεθνούς βραβείου.

«Στο πλαίσιο μιας χώρας μπορεί να εφαρμόζεται η πρακτική στερήσεως των κρατικών βραβείων η οποία προβλέπει ότι εάν ο άνθρωπος διέπραξε βαρύ έγκλημα, λ.χ. έσχατη προδοσία, μπορεί να στερηθεί των κρατικών τιμητικών διακρίσεων, που κατείχε. Φρονώ ότι η ύπαρξη ενός τέτοιου μηχανισμού σε διεθνές επίπεδο επίσης θα ήταν αναγκαία», συνόψισε ο ιεράρχης.