Dogma

Καισαριανής Δανιήλ: «Ιησούς Χριστός, ελθών, ευηγγελίσατο ειρήνην υμίν τοις μακράν και τοις εγγύς»

Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ

Καθώς εισήλθαμε στο νέο σωτήριο έτος 2024 που μας αξίωσε η αγαθότητα και η φιλανθρωπία του Θεού και Πατέρα μας, ατενίζουμε το μέλλον της ζωής μας με χρηστές ελπίδες. Προσευχόμαστε:

1ον . Να έχουμε ειρήνη:

«Χριστός εστι ειρήνη ημίν» (Προς Εφεσίους β΄, 14).

Κατά την παράδοση της θεοπνεύστου Γραφής, τους πολέμους και τις αναστατώσεις προκαλούν τα ανθρώπινα πάθη, η πλεονεξία, η φιλοδοξία, η αρχομανία, η απομόνωση και πολλά άλλα. Αυτά που ο Κύριός μας Ιησού Χριστός με την σάρκωσή Του ενέκρωσε. Γι’ αυτό ο λόγος του Θεού αποφαίνεται ότι όταν καταπαύσουν τα πάθη στη ψυχή των ανθρώπων, θα εκλείψουν οι πόλεμοι. Κατά τον απόστολο Παύλο, που απευθυνόμενος στους ειδωλολάτρες και μάλιστα στους Εφεσίους με την παχυλήν ειδωλολατρία τους, ο Ιησούς Χριστός, «ελθών, ευηγγελίσατο ειρήνην υμίν τοις μακράν και τοις εγγύς» (Προς Εφεσίους β΄, 17).

Δηλαδή: «Έτσι, ο Χριστός ήρθε κι έφερε το χαρμόσυνο μήνυμα της ειρήνης και συμφιλίωσής τους με τον Θεό Πατέρα σ’ εσάς τους ειδωλολάτρες, που ήσασταν μακριά από το Θεό, και σ’ εσάς τους Ιουδαίους, που ήσασταν κοντά του».

2ον. Να είμαστε ασφαλείς

Ο άνθρωπος που δεν ζει ενθέως είναι ανασφαλής και καλείται να αντιμετωπίσει τους κινδύνους μόνος του, ενώ αυτός που ζει με τον Θεό δύναται να αντιμετωπίσει τις απειλές και τους κινδύνους κατά τον λόγο «ει ο Θεός μεθ’ ημών, ουδείς καθ’ ημών» (Κοντάκιον της εορτής της Αναλήψεως).

Ο απόστολος Παύλος, επί πλέον, διερωτάται για την πνευματική ζωή του πιστού, ότι ο Θεός που αποκατέστησε και απάλλαξε από τις συνέπειες των αμαρτιών του, τον άνθρωπο, τον υπερασπίζεται και όταν τον πολεμούν: «Τις εγκαλέσει κατά εκλεκτών Θεού; Θεός ο δικαιών» (Προς Ρωμαίους η΄, 33).

Δηλαδή: «Ποιος μπορεί να κατηγορήσει αυτούς που διάλεξε ο Θεός; Κανείς, γιατί ο Θεός τους δικαιώνει».

Ο παντεπόπτης και πανταχού παρών Θεός, ο Κυβερνήτης του κόσμου και επόπτης των φανερών και αφανών, προστατεύει τους εκλεκτούς δίδοντας εντολή στα άψυχα να τους υπερασπισθούν και να τους διαφυλάξουν από τις απειλές και τους κινδύνους. Όπως λέγει  η Γραφή, χρησιμοποιεί για την άμυνα και προστασία των πιστών ως όπλα τα δημιουργήματά Του: «Λήψεται πανοπλίαν οπλοποιήσει την κτίσιν εις άμυναν εχθρών» (Σοφία Σολομώντος ε΄, 17).

Δηλαδή: «Με όλη του την δημιουργία θα αποκρούσει τους εχθρούς του».

Η ιερά ιστορία της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης αποδεικνύει περίτρανα αυτή την αλήθεια, που επιβεβαιώνεται στη ζωή των αγίων μαρτύρων και οσίων Πατέρων και Μητέρων.

  1. Να έχουμε υγεία και να ευημερεύουμε

Τα δύο αυτά πανανθρώπινα αιτήματα για υγεία και ευημερία συγκινούν κάθε ανθρώπινη ψυχή.  Ο Ιησούς Χριστός ήλθε «ευεργετών και ιώμενος» (Πράξεων ι΄, 38) τα συντρίμματα της ψυχής μας.

Την κατάσταση του ανθρώπου μακριά από τον Θεό περιέγραψε ο απόστολος Παύλος, ότι «σύντριμμα και ταλαιπωρία εν ταίς οδοίς αυτών» (Προς Ρωμαίους γ΄, 16).

Δηλαδή: «Συντρίμμια και καταστροφές αφήνουν στο διάβα τους»

Η ευημερία κατορθούται με την τήρηση των εντολών του Θεού να ζουν οι άνθρωποι  δηλαδή σύμφωνα με το θέλημά Του. Με αυτό τον τρόπο ο άνθρωπος ευημερεί:

«Και ενετείλατο ημίν Κύριος ποιείν πάντα τα δικαιώματα ταύτα φοβείσθαι Κύριον τον Θεόν ημών, ίνα ευ η ημίν πάσας τας ημέρας, ίνα ζώμεν ώσπερ και σήμερον. Και ελεημοσύνη έσται ημίν, εάν φυλασσώμεθα ποιείν πάσας τας εντολάς ταύτας εναντίον Κυρίου του Θεού ημών, καθά ενετείλατο ημίν» (Δευτερονομίου στ΄, 24-25).

Δηλαδή: «Και μας διέταξε ο Κύριος ο Θεός μας να εφαρμόζουμε όλους αυτούς τους νόμους και να τον σεβόμαστε, για να είμαστε πάντα ευτυχισμένοι και μακροήμεροι, όπως συμβαίνει σήμερα. Αν φροντίζουμε να εφαρμόζουμε όλες αυτές τις εντολές ενώπιόν του, όπως μας διέταξε, τότε κι αυτός θα είναι δίκαιος απέναντί μας».

Εύχομαι πατρικά, ο Κύριος και Θεός να χαρίσει σ’ όλους κατά το νέο έτος ειρήνη, υγεία, ασφάλεια και ευημερία.