Dogma

Η Εορτή του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου στην Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς (ΦΩΤΟ)

Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε τόσο στον τιμώμενο Άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη, όσο και στην έννοια της δικαιοσύνης, η οποία, ένεκα του κατ’ εικόνα, είναι εγγενές αίσθημα στον άνθρωπο.

Στην Ακολουθία του Εσπερινού, που τελέστηκε στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Διονυσίου Πειραιώς, χοροστάτησε χθες, Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2023, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ.

Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε τόσο στον τιμώμενο Άγιο Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη, όσο και στην έννοια της δικαιοσύνης, η οποία, ένεκα του κατ’ εικόνα, είναι εγγενές αίσθημα στον άνθρωπο.

«Οι εορτές των Αγίων είναι παιδαγωγικής υφής και παιδαγωγικής προσφοράς», είπε αρχικά ο Σεβασμιώτατος, συμπληρώνοντας πως «η Εκκλησία τιμά τους Αγίους για να μας εμπνεύσει τον ίδιο τρόπο υπάρξεως, για να μας καταρτίσει πνευματικά και να μας χαριτώσει και να μας δώσει χείρα βοηθείας μέσα σε αυτή την ηρωική προσπάθεια που όλοι επιτελούμε για να υπερβούμε τα εμπόδια, τις δυσχέρειες, τα βάσανα, τις αντινομίες, την όλη προβληματική που έχει η ανθρώπινη ζωή».

Θυμίζοντας πως «ο άνθρωπος βαδίζει στον χώρο της φθοράς», σημείωσε ότι «η Εκκλησία μας έρχεται να μας προσφέρει πρότυπα». «Οι Άγιοι μας εμπνέουν, γιατί μας δείχνουν την αληθινή στοχοθεσία», πρόσθεσε και αναφέροντας πως ο Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης, ο δικαστής της πόλεως των Αθηνών, έγινε μαθητής του Αποστόλου Παύλου, μίλησε για την απέχθεια των Αθηναίων στο μήνυμα της Αναστάσεως, τονίζοντας παράλληλα πως μόνο «μία μικρή ομάδα των ακροατών του Παύλου προσκολλήθηκε σε αυτόν» και πως αυτή η μικρή ομάδα «ανέτρεψε την ιστορία των Αθηνών και της πατρίδος μας».

«Ο μαθητής του Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης είναι εκείνος, ο οποίος πήρε τη δάδα της πίστεως από τα χέρια του Αποστόλου των Εθνών Παύλου και την μεταλαμπάδευσε στην ιστορία του έθνους μας και μετέβαλε της ειδωλομανία των προγόνων μας σε θεοσέβεια και σε πνευματικότητα», είπε χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος, επισημαίνοντας: «Ο Άγιος Διονύσιος μας κομίζει μια αυτογνωσία, γιατί ο ίδιος ήταν δικαστής. θεράπων της δικαιοσύνης, θεράπων του νόμου. Και ακριβώς αυτές οι έννοιες – δικαιοσύνη, νόμος, δίκαιο – είναι έννοιες, οι οποίες καθορίζουν τον τρόπο της κοινωνικής ζωής», αποδεικνύοντας παράλληλα πως «στον άνθρωπο είναι εγγενές το αίσθημα της δικαιοσύνης», γιατί είναι στοιχείο του κατ’ εικόνα και «σε όλη την ιστορία του κόσμου πρυτανεύει η εκζήτησή της». «Επειδή ο Θεός είναι δίκαιος, ο άνθρωπος έχει μέσα του τον πόθο και την ανάγκη της δικαιοσύνης», πρόσθεσε.

Υπογραμμίζοντας πως «το δίκαιο είναι μία μεταφυσική έννοια», τόνισε με έμφαση ότι μέσα στη ζούγκλα δεν υπάρχει η έννοια του δικαίου, «ενώ στον ανθρώπινο πολιτισμό υπάρχει ο θεσμός εμβρυωρού, του αγέννητου ανθρώπου, γιατί ο άνθρωπος είναι άνθρωπος εξ άκρας συλλήψεως και για αυτό η Εκκλησία είναι σφόδρα εναντία στην σατανοκίνητη, δολοφονική θεωρία και πράξη των αμβλώσεων». «Κατά την Αγία μας πίστη και αποκάλυψη είναι άνθρωπος ανεξάρτητος από την κυοφορούσα μητέρα του και έχει δικαιώματα, τα οποία υπερασπίζεται η επιστήμη, το δίκαιο που καταρτίζουν οι άνθρωποι. Αλλά περισσότερο υπερασπίζεται ο Πανάγιος Δημιουργός της ζωής και για αυτό η έκτρωση αποτελεί έγκλημα, μέγιστο έγκλημα που αποκόπτει τον άνθρωπο από την κοινωνία του με τον ζώντα Θεό», συμπλήρωσε.

«Ο Άγιος Διονύσιος κομίζει μέσα μας την ενσυναίσθηση ότι είμαστε εικόνες Θεού για αυτό και μέσα μας λειτουργεί ο πόθος της δικαιοσύνης, το αίσθημα του δικαίου», είπε σε άλλο σημείο του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος και επισημαίνοντας πως «το δίκαιο στον κόσμο τον ανθρώπινο είναι περιορισμένο, πεπερασμένο», υπογράμμισε: «Είναι ταυτοτική για εμάς η εορτή του Αγίου Διονυσίου, γιατί τιμούμε έναν μύστη της δικαιοσύνης της αληθινής και της ανθρωπίνης αλήθειας, την οποία όπως βλέπουμε σήμερα, εκχυδαΐζουν και απομειώνουν ενσυνείδητα οι άνθρωποι της φθοράς και φτάνουν στο σημείο να ανατρέπουν ακόμη και την ανθρώπινη οντολογία και φυσιολογία και να χειροκροτούν αυτή την ανατροπή».

Αναφέροντας χαρακτηριστικά πως «ο Άγιος Διονύσιος είναι τόσο επίκαιρος, διότι προσέρχεται υπογράφοντας το μήνυμά του με το Αποστολικό του αίμα, με τη ζωή του και τη θυσία του» για να μας κηρύξει ότι «είμαστε πρόσωπα Θεόμορφα που μέσα μας καίει η φωτιά της δικαιοσύνης», σημείωσε ότι «ο Άγιος Διονύσιος σήμερα μας αφυπνίζει από την ραστώνη και την τύρβη της καθημερινότητας».

«Ο Άγιος Διονύσιος έρχεται απόψε να μας πάρει από το χέρι και να μας φέρει ξανά στην αλήθεια που όλοι μας έχουμε προδώσει», είπε ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος, επισημαίνοντας πως «αν διψάμε για δικαιοσύνη, αν δονεί την καρδιά μας ο πόθος του αληθινού δικαίου, τότε ο δρόμος είναι να επιστρέψουμε, δια της μετανοίας, στον Λυτρωτή του κόσμου. Να μιμηθούμε τον Ιερό Διονύσιο. Να απολαύσουμε την δύναμη και τη χάρη των Αγίων, γιατί είναι η μόνη αλήθεια που μπορεί να εμπνεύσει οντολογικά και υπαρξιακά τον βίο μας».

Σήμερα το πρωί τελέστηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, κατά την διάρκεια της οποίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην προσωπικότητα του Αγίου Διονυσίου, η οποία «είναι μία υπερεθνική προσωπικότητα», όπως χαρακτηριστικά είπε, «ενός ιερού ανδρός ο οποίος προσέρχεται στην Εκκλησία μας από τους πρώτους Αποστολικούς χρόνους». «Είναι ένα πρώτο δημιούργημα του Ευαγγελικού μηνύματος και του Αποστολικού έργου του Αποστόλου των Εθνών, του Αποστόλου Παύλου, που ονομάστηκε δικαίως το στόμα του Χριστού», πρόσθεσε.

«Μας προσφέρει αυτή τη χάρη της κοινωνίας με τον Κύριο δια των Αποστόλων και των Αποστολικών Πατέρων και αισθανόμαστε αυτή την ενότητα» σημείωσε ο Σεβασμιώτατος, συμπληρώνοντας πως μπορεί να έχουν περάσει τόσοι αιώνες, «αλλά η αίσθησή μας, η αντίληψή μας, η κοινωνία μας είναι πολύ ζεστή».

«Αισθανόμαστε αυτό τον άνθρωπο δικό μας, προσωπικό μας φίλο, προσωπικό μας αιστιάτορα που μας θρέφει με το παράδειγμα του, με τον τρόπο του, με το λόγο του, με τα έργα του, με τη θυσία του, με το μαρτύριό του και ιδίως με την παρουσία του μέσα στις καρδιές μας και μέσα στην κοινωνία της προσευχής με το πρόσωπό του», είπε σε άλλο σημείο του κηρύγματός του και υπογραμμίζοντας πως κατόρθωσε από ένας Αρεοπαγίτης δικαστής, ο οποίος εγκατέλειψε τα πάντα, να γίνει μάρτυρας της πίστεως.

Αναφερόμενος στον Απόστολο των Εθνών, ο οποίος ήλθε έως τρίτου ουρανού, επεσήμανε πως «στην άλλη διάσταση κατανοούμε μόνο δια Χάριτος και δια πνεύματος». «Σε αυτή την φωτοχυσία της Χάριτος φαίνεται πως έφτασε και ο Άγιος Διονύσιος στην κατανόηση του Θεού, όχι με τον νου, αλλά με την καρδιά του», τόνισε ο Σεβασμιώτατος, συμπληρώνοντας: «Δια της αγάπης και της υιοθεσίας δια Ιησού Χριστού ανέρχεται ο άνθρωπος ψηλά, ώστε να φτάσει σε αυτήν την μυστική, όπως λέγεται, Θεολογία. Όχι μια Θεολογία που έχει κρυφά πράγματα, αλλά αυτή που είναι η αποθέωση του ανθρώπου. Η μετοχή της ψυχής πάνω από τη σάρκα, από την ύλη, μέσα στη ζωή του πνεύματος». «Αυτή, λοιπόν, η υπερκοινωνία του προσώπου μας με το Θείο πρόσωπο είναι η θεολογία της νήψεως και της μυστικής των Πατέρων θεωρίας», επεσήμανε.

Υπογραμμίζοντας πως «το κέντρο του ανθρώπου είναι η καρδιά» και πως «από την καρδιά βγαίνουν τα πάντα», σημείωσε πως «η καρδιά είναι το κέντρο της ψυχής και έτσι εκφράζεται με το λόγο και έχει ως όργανο και το νου».

Ο Απόστολος Παύλος δίδαξε το μαθητή του, τον Επίσκοπο των Αθηνών, το Μάρτυρα της πίστεως, τα άρρητα μυστήρια και μας καλεί όλους μας να ανεβούμε ψηλά και δια της προσευχής να ζητήσουμε άμεση Θεοκοινωνία και ενότητα με Εκείνον που είναι η πηγή των απάντων, είπε ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος, ευχόμενος «να εμπνεύσει και σε εμάς έναν τέτοιο ζήλο».

Δείτε φωτογραφικό υλικό από την Ακολουθία του Εσπερινού ΕΔΩ και από την Θεία Λειτουργία ΕΔΩ.