Dogma

Τριγμούς στην Εκκλησία της Κύπρου προκαλεί η Ουκρανική Αυτοκεφαλία- Επιστολή Αρχιερέων στον Οικ. Πατριάρχη

Επιστολή- απάντηση  Μητροπολιτών Λεμεσού, Κύκκου και Ταμασού, καθώς και του Επισκόπου Αμαθούντος στον Οικουμενικό Πατριάρχη. Έντονη δυσαρέσκεια για τις πρόσφατες δηλώσεις Βαρθολομαίου, αλλά και την μνημόνευσει του Μητροπολίτη Κιέβου και Πάσης Ουκρανίας Επιφάνιου από τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου.

Δεν έχουν τέλος οι αντιδράσεις που προκαλεί η Ουκρανική Αυτοκεφαλία. Σάλο προκάλεσε για μια ακόμη φορά στα «ενδότερα» της Εκκλησίας της Κύπρου.

Λάδι στη φωτιά φαίνεται πώς έριξαν τόσο οι πρόσφατες δηλώσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βρθολομαίου, όσο και κίνηση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. Χρυσοστόμου να μνημονεύσει τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο.

Όλα ξεκίνησαν με το χαιρετισμό Βαρθολομαίου στην εκπομπή «Εμείς κι ο Κόσμος Μας» του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου (ΡΙΚ) στις 02 Νοεμβρίου, με την ευκαιρία της συμπληρώσεως 29 ετών από της αναρρήσεώς του στον Οικουμενικό Θρόνο.

Ο Παναγιώτατος  μεταξύ άλλων τόνισε:«Υπό την έννοιαν αυτήν, η αναγνώρισις του Ουκρανικού αυτοκεφάλου υπό των Μακαριωτάτων, Πατριάρχου Αλεξανδρείας κ. Θεοδώρου, Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και, προσφάτως, υπό του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. Χρυσοστόμου αποτελεί ουσιαστικήν συμβολήν εις την υπόθεσιν της ενότητος της Ορθοδοξίας, ως έμπρακτος συνέπεια και έκφρασις της εκκλησιολογίας της. Το Ουκρανικόν αυτοκέφαλον αποτελεί τετελεσμένον εκκλησιαστικόν γεγονός, και η μόνη εκκλησιολογικώς συνεπής στάσις είναι η αναγνώρισίς του εκ μέρους και των λοιπών αδελφών Ορθοδόξων Προκαθημένων, όπως συνέβη με τα αυτοκέφαλα όλων των νεωτέρων αδελφών Ορθοδόξων Εκκλησιών, από εκείνου της Εκκλησίας της Ρωσσίας και εφεξής».

Επίσης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέθηκε και στους Ιεράρχες της Κύπρου, οι οποίοι αντέδρασαν στην πράξη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου να μνημονεύσει τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο.

Δύο μέρες μετά η απάντηση δεν άργησε να έρθει από τους Αρχιερείς, διαβάστε αναλυτικά όλα όσα καταμαρτυρούν:

ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ  ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΝ

κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΝ

Παναγιώτατε,

Μέ πολύ σεβασμό σᾶς ἐκφράζομεν τήν θλῖψιν μας διά τήν ἀναφοράν σας σέ μᾶς, ὅτι ἡ διαφωνία μας μέ τήν ἀπόφασιν τοῦ Μακαριωτάτου Προκαθημένου τῆς ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου, σχετικά μέ τό Αὐτοκέφαλον τῆς Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας, «ἀποκαλύπτουν ὄχι τήν εὐαισθησίαν μας διά τήν ἐκκλησιολογίαν, τήν κανονικήν τάξιν καί τήν ἑνότητα τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀλλά μᾶλλον τήν ἀδιαφορίαν μας δι’ αὐτήν, χάριν ἀλλοτρίων σκοπιμοτήτων».

Παναγιώτατε, ἐκφράζομεν τήν ἀπορίαν μας, ἐάν τελικά ἔχωμεν τό δικαίωμα, ὡς Μέλη τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου, νά διατυπώνωμεν τάς ἀπόψεις μας ἐλεύθερα καί ἄφοβα, ἔστω καί ἄν ἀκόμη εἶναι διαφορετικαί ἀπό τάς ἀπόψεις τῶν ἄλλων ἀδελφῶν μας. Εἶναι ὀρθόν καί συνᾷδον μέ τήν ἱεράν παρακαταθήκην τοῦ Ἱεροῦ Συνοδικοῦ Θεσμοῦ, διά τοῦ ὁποίου διοικοῦνται ὅλαι αἱ κατά τόπους Ὀρθόδοξοι Ἐκκλησίαι, ἐάν κάποιοι Συνοδικοί Ἀρχιερεῖς διαφωνοῦν, νά δέχωνται ὕβρεις καί προπηλακισμούς καί ἐκφράσεις προσβλητικάς, ἐπειδή ἔχουν ἄλλην γνώμην σέ κάποιον θέμα μέ τόν Προκαθήμενόν τους;

Ἤ, πάλιν, εἶναι ὀρθόν ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐν ἀπολύτῳ ὁμοφωνίᾳ νά ἀποφασίζῃ κάτι ἐπί σοβαροῦ θέματος καί αἴφνης ὁ Προκαθήμενος νά περιφρονῇ καί νά καταργῇ ὅλην τήν Ἱεράν Σύνοδον καί νά πράττῃ τελείως διαφορετικά; Ποῦ στέκει τότε ὁ 34ος ἱερός Κανόνας τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, ὁ ὁποῖος λέγει: «Τούς ἐπισκόπους ἑκάστου ἔθνους εἰδέναι χρή τοῦ ἐν αὐτοῖς πρῶτον καί ἡγεῖσθαι αὐτόν ὡς κεφαλήν, καί μηδέν τι πράττειν περιττόν ἄνευ τῆς ἐκείνου γνώμης… Ἀλλά μηδέ ἐκεῖνος (ὁ Προκαθήμενος) ἄνευ τῆς πάντων γνώμης ποιείτω τι· οὕτω γάρ ὁμόνοια ἔσται καί δοξασθήσεται ὁ Θεός διά Κυρίου ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι, ὁ Πατήρ καί ὁ Υἱός καί τό Ἅγιον Πνεῦμα».

Ὅσον διά τούς ἀλλοτρίους σκοπούς, τούς ὁποίους τυχόν ἐξυπηρετοῦμεν ἐν γνώσει μας, νομίζομεν, ὅτι ἡ μέχρι τοῦδε παρουσία καί ὑπηρεσία μας ἐν τῇ Ἁγιωτάτῃ Ἐκκλησίᾳ μας μαρτυρεῖ τήν ποιότητα τῆς ὅλης διακονίας μας καί τό ἀδιάβλητον τοῦ ἤθους μας.

Ἡ ἀναφορά σας, ὅτι: «Τό Οὐκρανικόν αὐτοκέφαλον ἀποτελεῖ τετελεσμένον ἐκκλησιαστικόν γεγονός καί ἡ μόνη ἐκκλησιολογικῶς συνεπής στάσις εἶναι ἡ ἀναγνώρισίς του ἐκ μέρους καί τῶν λοιπῶν ἀδελφῶν Ὀρθοδόξων Προκαθημένων, ὅπως συνέβη μέ τά αὐτοκέφαλα ὅλων τῶν νεωτέρων ἀδελφῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, ἀπό ἐκείνου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας καί ἐφεξῆς», δέν μᾶς εὑρίσκει σύμφωνους, ἀφοῦ οὐδείς ἐκ τῶν Προκαθημένων τῶν κατά τόπους Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν παρέστη εἰς τήν ἐνθρόνισιν τοῦ Ἐπιφανίου, ἀλλά καί μέχρι σήμερα μόνον δύο τοπικαί Ἐκκλησίαι τόν ἀναγνώρισαν. Ὡστόσο καί ἡ ἐκ μέρους τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Κύπρου ἀναγνώρισίς του ἀποτελεῖ πρᾶξιν αὐθαίρετον καί ἀντικανονικήν.

Ὁ ἑκάστοτε Οἰκουμενικός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, ὡς Προκαθήμενος τοῦ Πρώτου Θρόνου τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, εἶναι «πρῶτος μεταξύ ἴσων» (primus inter pares), ἕνα πρωτεῖον, τό ὁποῖον δέν εἶναι «πρωτεῖον ἐξουσίας», ἀλλά «πρωτεῖον εὐθύνης καί διακονίας» διά τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, τήν ὀρθήν πίστιν καί τήν ἀγάπην. Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης εἶναι καί πρέπει πάντοτε νά εἶναι ὁ διαχρονικός φύλακας καί ἐγγυητής, τόσον τῆς κανονικῆς τάξεως ὅσον καί τῆς αὐθεντικῆς λειτουργίας τοῦ Ὀρθοδόξου Συνοδικοῦ καί Ἱεραρχικοῦ Συστήματος. Ἔργον ἰδικόν του εἶναι ὁ συντονισμός τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν εἰς κρίσιμα θέματα διορθοδόξου ἐνδιαφέροντος.

Τά ἀνωτέρω ἐγγράφησαν μέ τήν εὐθύνην τῆς Ἀρχιερατικῆς μας συνειδήσεως καί τοῦ προσήκοντος σεβασμοῦ μας πρός τό σεπτόν Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον μας.

 

Μητροπολίτης Λεμεσοῦ Ἀθανάσιος            Μητροπολίτης Κύκκου

καί Τηλλυρίας Νικηφόρος

Μητροπολίτης Ταμασοῦ            Ἐπίσκοπος Ἀμαθοῦντος Νικόλαος

καί Ὀρεινῆς Ἠσαΐας

Λευκωσία, 4 Νοεμβρίου 2020

Φωτογραφία αρχείου: intimenews