Dogma

Ο Ναυπάκτου Ιερόθεος στις Παρακλήσεις σε Γαλατά και Μεσολόγγι (ΦΩΤΟ)

Ο κ. Ιερόθεος κατά το κήρυγμά του ανέλυσε μια φράση του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, που αποκαλεί την Παναγία «πότνια κόρη». Η λέξη «πότνια» έχει πολλές σημασίες. Κυρίως αναφερόταν στην αρχαία Ελλάδα σε θεές, κυρίως τη θεά Άρτεμη και δήλωνε τη δέσποινα, την τιμία, τη σεβαστή.

Στον Ιερό Ναό Γενεσίου της Θεοτόκου στον Γαλατά Μεσολογγίου χοροστάτησε το απόγευμα της Τρίτης, 9 Αυγούστου 2022, στην ακολουθία Παρακλητικού Κανόνος στην Υπεραγία Θεοτόκο ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος.

Ο κ. Ιερόθεος κατά το κήρυγμά του ανέλυσε μια φράση του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, που αποκαλεί την Παναγία «πότνια κόρη». Η λέξη «πότνια» έχει πολλές σημασίες. Κυρίως αναφερόταν στην αρχαία Ελλάδα σε θεές, κυρίως τη θεά Άρτεμη και δήλωνε τη δέσποινα, την τιμία, τη σεβαστή.

Πιο συγκεκριμένα, μίλησε ως εξής:

“Η Παναγία είναι η «πότνια κόρη» η όντως «Θεός μετά Θεόν», η δέσποινα, η τιμία και η σεβαστή μητέρα του Χριστού.

Δείχνει το τέλειο της ανθρωπίνης φύσεως και το τέλειο της γυναικείας φύσεως. Η Παναγία ήταν το απόλυτο της ομορφιάς του σώματος και της ψυχής∙ ήταν μέσα στο φως ως Μητέρα του Φωτός.

Όποιος αναζητά την ομορφιά πρέπει να δει τη διαχρονική ομορφιά του Νυμφίου Χριστού και της Νύμφης του Νυμφίου Χριστού.

Σήμερα, παρατηρούμε ότι υπάρχει εσωτερική ψυχική αμορφία και δυσμορφία και καλούμαστε να γνωρίσουμε την ψυχική ομορφιά και να αποκτήσουμε την μορφή του Χριστού και την ομορφιά της Παναγίας”.

Την Τετάρτη 10 Αυγούστου 2022 ο Τοποτηρητής κ. Ιερόθεος χοροστάτησε στην ακολουθία του Παρακλητικού Κανόνος στην Υπεραγία Θεοτόκο, στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου.

Ο κ. Ιερόθεος στο κήρυγμά του αναφέρθηκε σε ένα χαρακτηρισμό του αγίου Μεθοδίου Ολύμπου στην Παναγία: «ολόρριζος δόξα της παρθενίας».

Η φράση αυτή έχει ως βάση το φυτό, που έχει τη ρίζα η οποία εφοδιάζει το φυτό με νερό και θρεπτικά στοιχεία, καθώς επίσης συμβάλλει στη στήριξη του οργανισμού, έχει τον βλαστό ή το στέλεχος πάνω στο οποίο φύονται τα κλαδιά και πάνω σε αυτά βγαίνουν τα φύλλα και τα άνθη.

Με αυτόν τον χαρακτηρισμό εννοείται η ολοκληρωτική παρθενία της Παναγίας, σωματική και ψυχική, μέσα σε όλη την ύπαρξή της. Αυτό έκανε τον αρχάγγελο Γαβριήλ να θαυμάσει, όπως ψάλλουμε στο τροπάριο: «Την ωραιότητα της παρθενίας σου και το υπέρλαμπρον το της αγνείας σου, ο Γαβριήλ καταπλαγείς εβόα σοι Θεοτόκε∙ ποίον σοι εγκώμιον προσαγάγω σοι επάξιον».

Στη συνέχεια είπε, ότι σε μια εποχή στην οποία υπάρχει έντονος και άκρατος ηδονισμός, αυτή η καθαρότητα της Παναγίας είναι πρόσκληση για πνευματικό αγώνα. Γιατί η ικανοποίηση της ηδονής προκαλεί οδύνη και ακολουθεί η κατάθλιψη, οπότε πρέπει να σπάσουμε τη σχέση μεταξύ ηδονής και οδύνης.

“Επίσης, δεν πρέπει να καλλιεργούμε μια εγωιστική επίπλαστη αρετή, αλλά να προσέχουμε και τον εσωτερικό μας κόσμο, τους λογισμούς, τα αισθήματα, δηλαδή να προσέχουμε τις ρίζες όλων των λογισμών και των πράξεων. Διαφορετικά θα ζούμε την υποκρισία στη ζωή μας”, πρόσθεσε ο κ. Ιερόθεος.