Κυριακή της Ορθοδοξίας στη Σύμη

  • Dogma
κυριακή

Εορτάστηκε με σεμνοπρέπεια και τη δέουσα λαμπρότητα στη Μητρόπολη Σύμης η Κυριακή της Ορθοδοξίας

Κατά την Α΄ Κυριακή των Νηστειών, ο θρίαμβος της Ορθοδοξίας, με επίκεντρο τον Ενοριακό Ι. Ναό Αγίου Νικολάου Άνω Χώρας Σύμης, προεξάρχοντος του  Μητροπολίτου Σύμης κ. Χρυσοστόμου και συλλειτουργούντων του π. Ελευθερίου Οθίτη, του π. Γεωργίου Χατζηχρυσάφη και του Ιεροδιακόνου π. Παύλου Τερεζάκη. Αφού ετελέσθη πανηγυρικώς ο Όρθρος της εορτής με τα θεόπνευστα υμνογραφήματα των Αγίων Πατέρων, που απέδωσαν μελωδικότατα οι Ιεροψάλτες κ. Εμμανουήλ Κυπριώτης και κ. Πανορμίτης Κακακιός, ακολούθησε η τέλεσις της Θείας Λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου ιερουργούντος του Σεβ. Ποιμενάρχου μας, ο οποίος επικαίρως κήρυξε και τον θείον λόγον. Προ της απολύσεως ο Σεβασμιώτατος προέστη της λιτανεύσεως των Ιερών Εικόνων και ανέγνωσε το Μέγα Συνοδικόν της Ορθοδοξίας, ενώ τέλος εψάλη το Μέγα Προκείμενον, “Τις Θεός Μέγας…”.

Την παρούσα Κυριακή εορτάζουμε την ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος της εκκλησιαστικής μας ιστορίας, της αναστηλώσεως των ιερών εικόνων, το οποίο συνέβη το έτος 843 μ.Χ. στο Βυζάντιο, χάρις στην αποφασιστική συμβολή της Αυτοκράτειρας και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας, συζύγου του Αυτοκράτορα Θεοφίλου (840 – 843 μ.Χ.).

Προηγήθη η μεγάλη εικονομαχική έριδα, η οποία συντάραξε κυριολεκτικά την Εκκλησία μας για περισσότερα από εκατό χρόνια, αρχής γενομένης το έτος 726, όταν ο Αυτοκράτωρ Λέων ο Γ’ ο Ίσαυρος (717 – 741 μ.Χ.) αποφάσισε να επιβάλει στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις. Μία από αυτές ήταν η απαγόρευση προσκυνήσεως των ιερών εικόνων, επειδή, λαμβάνοντας αφορμή από ορισμένα ακραία φαινόμενα, πίστευε πως η χριστιανική πίστη παρέκλινε στην ειδωλολατρία.

Η αναταραχή ήταν απερίγραπτη και η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε δυό φοβερά αντιμαχόμενες ομάδες, τους εικονομάχους και τους εικονοφίλους. Οι διώξεις φοβερές. Μεγάλες πατερικές μορφές ανέλαβαν να υπερασπίσουν την ορθόδοξη πίστη και το έτος 787 μ.Χ. συνεκλήθη η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία διατύπωσε με ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή στις ιερές εικόνες.

Η προσκύνηση της ιεράς εικόνος του Χριστού και των άλλων ιερών προσώπων της Εκκλησίας, δεν είναι ειδωλολατρία, διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη, αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο, καθ’ ότι «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει», κατά τον Μέγα Βασίλειο.

Τέλος οι Πατέρες όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του ορθοδόξου δόγματος την Α΄ Κυριακή των Νηστειών για να κατανοήσουμε όλοι, πως ο πνευματικός αγώνας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να είναι πραγματικά αποτελεσματικός και σωτήριος.

TOP NEWS