Μηνυμα Ιερωνύμου προς Φανάρι: Ας αναλάβουμε τις ευθύνες μας

  • Dogma

Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος – Μέρες του 2004 θυμίζουν οι σχέσεις Αθηνών – Φαναρίου – Σε εξέλιξη κρίσιμη συνεδρίαση της Ιεραρχίας 

Λουδάρος Ανδρέας

«Κρυμμένο» ανάμεσα στις λέξεις παρουσίασε τον φόβο του για το αύριο των σχέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Οικουμενικό Πατριαρχείο ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος.

«Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στις μεταξύ μας σχέσεις. Διότι κατά το παρελθόν εκκλησιαστικές έριδες συνετέλεσαν στο να επακολουθήσουν εθνικές καταστροφές» είπε με νόημα προς τους μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος στην εισήγηση του κατά την έναρξη των εργασιών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, που από σήμερα έως και την Παρασκευή συνέρχεται στο συνοδικό μέγαρο της μονής Πετράκη.

Χωρίς να κάνει αναφορά στον πραγματικό αποδέκτη των φόβων του, τον Οικουμενικό Πατριάρχη, οι σχέσεις του με τον οποίο βρίσκονται σε εξαιρετικά κρίσιμη καμπή, ο Αρχιεπίσκοπος ξεκαθαρίζει τη θέση του σημειώνοντας πως «Η Εκκλησία έχει χρέος να στηρίζει τον λαό και να μη διχάζει τον λαό. Διαβλέπω ότι τα επόμενα έτη θα είναι δύσκολα. Χρειάζεται καθείς εξ ημών να αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί και να επιδείξει ωριμότητα και διάθεση για συνεργασία».

Μάλιστα όπως πολύ ξεκάθαρα τονίζει: «Σε αντίθετη περίπτωση η κατάληξη μπορεί να αποβεί ολέθρια και αντί της εξόδου από την κρίση να οδηγηθούμε σε απευκταίο τέλμα».

ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΣΗΚΩΣΕΙ ΤΟ ΓΑΝΤΙ;

Η αναφορά του Αρχιεπισκόπου στη ανάγκη ιδιαίτερης προσοχής «στις μεταξύ μας σχέσεις» δεν είναι τυχαία. Τους τελευταίους μήνες οι σχέσεις Αθηνών – Κωνσταντινουπόλεως βρίσκονται στο χειρότερο σημείο των τελευταίων ετών.

Όλα ξεκίνησαν όταν ο εκλεκτός του Οικουμενικού Πατριάρχη για τα Ιωάννινα συγκέντρωσε μόλις 7 ψήφους παρά το γεγονός πως το Φανάρι είχε –για πρώτη φορά- αφήσει να διαφανεί με τόσο σαφή τρόπο η πατριαρχική επιθυμία.

Δυο μήνες μετά, ο Οικουμενικός Πατριάρχης επισκέπτεται για πρώτη φορά, την ελληνική επικράτεια πραγματοποιώντας επίσημη επίσκεψη στις Μητροπόλεις της Θράκης. Ο Αρχιεπίσκοπος εκπροσωπείται…

Την τελευταία ημέρα της επισκέψεως του, ο Πατριάρχης αποφασίζει να απαντήσει μετά από χρόνια όπως ο ίδιος είπε- σε ερώτημα που του είχε τεθεί για τις Νέες Χώρες.

Έτσι, σε μια «νεκρή» περίοδο, πάνω που η υπόθεση των Ιωαννίνων είχε αρχίσει να ξεχνιέται, ο ίδιος ο Πατριάρχης με τον πλέον επίσημο τρόπο έθεσε θέμα Νέων Χωρών.

Η τελευταία πράξη σημειώθηκε στην Κωνσταντινούπολη την προηγούμενη εβδομάδα. Η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, εξέλεξε μητροπολίτη Αδριανουπόλεως τον μέχρι τότε αρχιμανδρίτη Αμφιλόχιο Στεργίου, έχοντας ζητήσει λίγο πριν το απολυτήριο του από την Εκκλησία της Ελλάδος.

Στο άκουσμα της εκλογής του π. Αμφιλοχίου, πολλοί θεώρησαν πως ο Πατριάρχης απεκατέστησε τη αδικία ανυψώνοντας ο ίδιος τον κληρικό που η Εκκλησία της Ελλάδος αρνήθηκε. Άλλωστε το επιχείρημα αυτό είχε ακουστεί πολλές φορές στην Ελλάδα. «Αν ο Παναγιώτατος πιστεύει στον κληρικό αυτό, γιατί δεν τον εκλέγει ο ίδιος σε κάποια επαρχία του Οικουμενικού Πατριαρχείου που έχει ανάγκη από δυναμικά στελέχη;» έλεγαν πολλοί.

Ο Πατριάρχης τελικά τον εξέλεξε. Η απάντηση του όμως δεν ήταν μόνο αυτή. Ο π. Αμφιλόχιος, έλαβε τον 10ο στο πατριαρχικό συνταγμάτιο θρόνο και ανέλαβε την θέση του εκπροσώπου του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Αθήνα.

Η Εκκλησία της Ελλάδος σύντομα θα έχει επίσημο συνομιλητή τον κληρικό στον οποίο η Ιεραρχία αρνήθηκε την προαγωγή με τον πλέον απόλυτο τρόπο.

Είναι πλέον προφανές πως το γάντι έχει πέσει από το Φανάρι.

Η ΕΚΛΟΓΗ ΜΕΓΑΡΩΝ

Την Παρασκευή η Ιεραρχία θα κληθεί να καλύψει τρεις κενές Μητροπόλεις. Ανάμεσα τους την Μεγάρων και Σαλαμίνος. Βασικός υποψήφιος για την θέση αυτή είναι ο Μεγαρεύς μητροπολίτης Ζιχνών και Νευροκοπίου κ. Ιερόθεος, Ιεράρχης των Νέων Χωρών.

Το Πατριαρχείο έχει διαμηνύσει πως δεν θα δεχθεί μετάθεση μητροπολίτη από τις Νέες Χώρες, δείχνοντας την Πράξη του 1928, στην οποία αναφέρεται πως απαγορεύονται οι αρχιερατικές μεταθέσεις από επαρχία σε επαρχία.

Για μια ακόμη φορά αυτό το κείμενο και οι ερμηνείες του εμφανίζεται σαν σκιάχτρο μέσα από τα βάθη της Ιστορίας.

Οι περισσότεροι εκ των ιεραρχών της λεγόμενης «Παλαιάς Ελλάδας» ή της «Αυτοκεφάλου» θεωρούν πως η Πράξη αναφέρεται στη μετάθεση προς και εντός των Νέων Χωρών.

Η άλλη άποψη, αυτή που και το Φανάρι υποστηρίζει είναι πως η Πράξη, η συμφωνία δηλαδή ,απαγορεύει και την μετάθεση από τις Νέες Χώρες.

Η τρίτη άποψη, την οποία εισηγούνται και άνθρωποι που βρίσκονται κοντά στον Αρχιεπίσκοπο, υποστηρίζει πως δεν υπάρχει λόγος να προχωρήσουν σε μετάθεση τη στιγμή που το Πατριαρχείο θεωρεί την κίνηση αυτή «casus belli».

«Από την στιγμή που ζητήθηκε η γνώμη του Πατριάρχη στην μετάθεση του μητροπολίτη Λήμνου δημιουργήσαμε προηγούμενο» είπε στο dogma.gr, μητροπολίτης της Παλαιάς Ελλάδας που θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασσης.

Ο ίδιος Αρχιερέας υποστήριξε στη συνομιλία μας πως «από την στιγμή που υπάρχει θέμα πρέπει να το συζητήσουμε και όχι να κάνουμε και οι δυο πλευρές ενέργειες που στο τέλος θα μετανιώσουμε».

Ήδη πάντως η κατάσταση έχει αρχίσει να επηρεάζει και τις εσωτερικές ισορροπίες στην Ιεραρχία.

Για το Φανάρι, που έχει ήδη ρίξει το γάντι, η μετάθεση του μητροπολίτη Ζιχνών θα θεωρηθεί ως η απάντηση της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Μέχρι την Παρασκευή οπότε και θα ξημερώσει «η αυγή που βγάζει μητροπολίτη» το κύριο ερώτημα μεταξύ των μητροπολιτών είναι ένα: θα σηκώσει το γάντι η Εκκλησία της Ελλάδος;

TOP NEWS