Πνευματικές αντιθέσεις στην Αγία Γραφή

  • Δόγμα

Του Μητροπολίτου Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ

Εύλογα είναι δυνατόν να ερωτήσει κάποιος: Υπάρχουν παράδοξα και αντιθέσεις στην αγία Γραφή; Η απάντηση είναι και ΟΧΙ και ΝΑΙ. Όχι, γιατί η αγία Γραφή περιέχει μόνο άγιες, πάνσοφες και ευλογημένες αλήθειες του Θεού. Ναι, γιατί η δική μας φιλοσοφία ζωής είναι τόσο αντίθετη, που βλέπουμε ανάποδα και σαν παράδοξες τις θέσεις της αγίας Γραφής. Ιδού, λοιπόν, τα παράδοξα και οι πνευματικές αντιθέσεις·

  1. Για να υψωθούμε πρέπει να ταπεινωθούμε

Ο Κύριός μας γνώρισε ένα νόμο που εξυψώνει και δοξάζει πραγματικά τον άνθρωπο. «Όποιος υψώνει τον εαυτό του θα ταπεινωθεί, κι όποιος τον ταπεινώνει θα υψωθεί (Λουκά ιη, 14).

«Όποιος, λοιπόν, ταπεινώσει τον εαυτό του σαν αυτό το παιδί, αυτός είναι ο ανώτερος στη βασιλεία του Θεού» (Ματθαίου ιη΄, 4).

Η ταπείνωση οδήγησε στην δόξα και τον Κύριό μας Ιησού Χριστό· «Ο Οποίος, αν και ήταν Θεός, δεν θεώρησε την ισότητά του με τον Θεό αποτέλεσμα αρπαγής, αλλά τα απαρνήθηκε όλα και πήρε μορφή δούλου· έγινε άνθρωπος· και όντας πραγματικός άνθρωπος ταπεινώθηκε θεληματικά υπακούοντας μέχρι θανάτου, και μάλιστα θανάτου σταυρικού. Γι’ αυτό και ο Θεός τον ανέβασε πολύ ψηλά και τοΎ χάρισε το όνομα που είναι πάνω από όλα τα ονόματα.

Έτσι, στο όνομα του Ιησού όλα τα επουράνια, τα επίγεια και τα υποχθόνια θα προσκυνήσουν, και κάθε γλώσσα θα ομολογήσει ότι Κύριος είναι ο Ιησούς Χριστός, για να δοξάζεται έτσι ο Θεός Πατέρας» (Προς Φιλιππησίους β΄, 6-11).

  1. Για να γίνουμε πρώτοι πρέπει να γίνουμε τελευταίοι

Ο Κύριος δίδαξε τους μαθητές Του ότι πρέπει να αναζητούν τα πρωτεία της διακονίας και όχι τα πρεσβεία της τιμής. «Κι όποιος από σας θέλει να είναι πρώτος πρέπει να γίνει δούλος σας» (Ματθαίου κ΄, 27). Επεσήμανε ότι με αυτό το κριτήριο «πολλοί θα βρεθούν από πρώτοι τελευταίοι, και άλλοι από τελευταίοι πρώτοι» (Ματθαίου ιθ΄, 30).«Έτσι θα βρεθούν οι τελευταίοι πρώτοι και οι πρώτοι τελευταίοι» (Ματθαίου κ΄, 16).

  1. Για να γίνουμε σοφοί πρέπει να γίνουμε μωροί

Ο απόστολος Παύλος προτρέπει τον πιστό να γίνει μωρός κατά κόσμο για να αποκτήσει την κατά Θεό σοφία. «Κανένας, λοιπόν, ας μην ξεγελάει τον εαυτό του. Όποιος από σας νομίζει πως είναι σοφός με τα μέτρα αυτού εδώ του αιώνα, ας γίνει μωρός, για να γίνει έτσι πραγματικά σοφός» (Προς Κορινθίους Α΄, γ΄, 18).

  1. Για να νικήσουμε πρέπει να παραδοθούμε

Ο Κύριος δίδαξε τους μαθητές Του να μην αποφεύγουν τις επιθέσεις των πονηρών κακών ανθρώπων. «Εγώ, όμως, σας λέω να μην αντιστέκεστε στον κακό άνθρωπο· αλλά αν κάποιος σε χτυπήσει στο δεξί μάγουλο, γύρισέ του και το άλλο» (Ματθαίου ε΄, 39). Αυτή την διδασκαλία Του επιβεβαίωσε στο πάθος Του, όπως γράφει ο απόστολος Πέτρος· «Τις λοιδορίες δεν τις ανταπέδιδε, και όταν έπασχε δεν απειλούσε· εμπιστευόταν στον δίκαιο Κριτή» (Πέτρου Α΄, β΄, 23).

Ο απόστολος Παύλος προτρέπει τους πιστούς· «Άν κάποιος σας κάνει κακό, μην του το ανταποδίδετε. Φροντίστε να κάνετε το καλό σε όλους τους ανθρώπους. Όσο εξαρτάται από σας, να ζείτε ειρηνικά με όλους. Μην αγωνίζεστε, αγαπητοί, να πάρετε εσείς εκδίκηση, γιατί αυτό είναι δουλειά του Θεού την ώρα της κρίσεως. Όπως λέει η Γραφή· δική μου είναι η εκδίκηση, εγώ θα τους το ξεπληρώσω, λέει ο Κύριος» (Προς Ρωμαίους ιβ΄, 17-19).

  1. Για να ζήσουμε πρέπει να πεθάνουμε

Ο Κύριος δίδαξε, ότι όποιος θέλει να ζήσει στην αιώνια ζωή, πρέπει να αρνηθεί και να νεκρώσει την ζωή της αμαρτίας. «Ο Ιησούς τότε τους απάντησε· Έχει έρθει πια η ώρα να δοξασθεί ο Υιός του Ανθρώπου. Ακούστε καλά· αν του σιταριού ο σπόρος δεν πέσει στην γη και δεν πεθάνει, μένει ένας μονάχος σπόρος. Άν όμως πεθάνει, φέρνει άφθονο καρπό. Αυτός που αγαπάει την ζωή του, θα την χάσει· αυτός όμως που την ζωή του δεν την λογαριάζει όσο κρατάει αυτός ο κόσμος, θα την φυλάξει για την αιώνια ζωή» (Ιωάννου ιβ΄, 23,25).

  1. Για να σώσουμε την ζωή μας πρέπει να την θυσιάσουμε για τον Χριστό μας. Ο Κύριος δίδαξε την αληθινή αγάπη για την ζωή.

«Όποιος προσπαθήσει να σώσει την ζωή του, θα την χάσει, και όποιος χάσει την ζωή του για μένα, θα την σώσει» (Ματθαίου ι΄, 39).

  1. Για να πάρουμε πρέπει να δώσουμε

Ο Κύριος προέτρεψε τους μαθητές Του να δίνουν για να παίρνουν.

«Δίνετε και θα σας δώσει και εσάς ο Θεός» (Λουκά στ΄, 38). Ο απόστολος Παύλος τόνισε αυτό τον νόμο, όταν μίλησε στους Πρεσβυτέρους της Εφέσου· «Με κάθε τρόπο σας έδωσα το παράδειγμα, ότι πρέπει να εργάζεστε έτσι σκληρά, για να μπορείτε να βοηθάτε αυτούς που έχουν ανάγκη. Να θυμάστε τα λόγια του Κυρίου μας Ιησού, που είπε· καλύτερο είναι να δίνεις παρά να παίρνεις» (Παροιμιών ια΄, 23,25).

Αυτό τον πνευματικό νόμο, που πρέπει να διέπει την ζωή του πιστού, αναπτύσσει εκτενώς ο ίδιος Απόστολος στην επιστολή του (προς Κορινθίους Β´, θ´ 6-15).

  1. Ένας θησαυρός φυλάσσεται σε εύθραστο οστράκινο σκεύος

Ο απόστολος Παύλος, αναφερόμενος στην πνευματική κατάσταση των πιστών, διαπιστώνει ότι η πίστη, που είναι ο πνευματικός θησαυρός της ζωής του ανθρώπου, φυλάσσεται σε ένα εύθραστο οστράκινο σκεύος που είναι η προαίρεση του ανθρώπου. Όπως όταν θραυστεί το σκεύος καταστρέφεται ο θησαυρός, έτσι και όταν η προαίρεση του ανθρώπου πληγεί από την αμαρτία και την αμφιβολία, εξαφανίζεται η πίστη στον αληθινό και ζωντανό Θεό.«Εμείς έχουμε αυτό τον θησαυρό μέσα στα σώματά μας τα εύθραυστα και χωματένια» (Προς Κορινθίους Β΄, δ΄, 7).

Αυτόν τον ανεκτίμητο θησαυρό, που είναι η πίστη μας και η εμπειρία της εν Χριστώ ζωής, οφείλουμε να προφυλάξουμε και να τον κρατήσουμε, διότι, όπως το σκεύος χωρίς τον θησαυρό δεν έχει καμία αξία, έτσι και ο άνθρωπος χωρίς την πίστη.

  1. Άν και αδύναμοι εργαζόμαστε τα τέλεια και μεγάλα έργα του Θεού.

Παρατηρείται ένα παράδοξο στην ιστορία της σωτηρίας, ότι πολλές φορές ο Θεός χρησιμοποιεί αδύναμους ανθρώπους για να επιτελέσουν έργα που υπερβαίνουν τις δυνατότητες των ανθρώπων. Έτσι, η ασθένεια, η ταπεινή καταγωγή, η έλλειψη ανθρώπινης σοφίας και άλλα δεν εμποδίζουν τον Θεό να επιτύχει το θέλημά Του. Αυτό τον πανίσχυρο πνευματικό νόμο υπενθύμισε ο Θεός στον απόστολο Παύλο, που Τον παρακάλεσε να τον θεραπεύσει από την ασθένειά του για να μπορεί με περισσότερες δυνάμεις να Τον υπηρετεί, λέγοντάς του· «Σου αρκεί η χάρη μου, γιατί η δύναμή μου φανερώνεται στην πληρότητά της μέσα σε αυτή την αδυναμία σου» (Προς Κορινθίους Β΄, ιβ΄, 9). Με τον ίδιο νόμο ενεργεί ο Θεός, όπως διακήρυξε ο απόστολος Παύλος,  ότι· «Αυτούς που ο κόσμος τους θεωρεί μωρούς, εκείνους διάλεξε ο Θεός για να ντροπιάσει τελικά τους σοφούς· και αυτούς που ο κόσμος τους θεωρεί ανίσχυρους, εκείνους διάλεξε ο Θεός για να ντροπιάσει τελικά τους κατά κόσμον ισχυρούς· και αυτούς που ο κόσμος τους θεωρεί παρακατιανούς και περιφρονημένους, εκείνους διάλεξε ο Θεός, τα μηδενικά, για να καταργήσει όσους θαρρούν πως είναι κάτι» (Προς Κορινθίους Α΄, α΄, 27).

  1. Τα παράδοξα της πνευματικής ζωής

Ο απόστολος Παύλος, ο μέγας αυτός αγωνιστής του χριστιανικού στίβου, περιγράφει την πνευματική ζωή των πιστών και τα παράδοξά της ως εξής· «Δοκιμάζουμε δόξα και ατίμωση, δυσφήμηση και έπαινο. Μας θεωρούν λαοπλάνους, και όμως λέμε την αλήθεια· μας αγνοούν και όμως γινόμαστε γνωστοί· φτάνουμε στον θάνατο, και να που ζούμε· μας βασανίζουν, αλλά δεν πεθαίνουμε· μας προξενούν στενοχώριες κι όμως πάντοτε χαιρόμαστε· είμαστε φτωχοί, κάνουμε όμως πολλούς να πλουτίσουν· τίποτα δεν έχουμε και τα πάντα κατέχουμε» (Προς Κορινθίους Β΄ στ΄, 8-10).

TOP NEWS