Οι θέσεις των θρησκευτικών κοινοτήτων για το υπο ψήφιση νομοσχέδιο

  • Dogma

Τις θέσεις τους επί των άρθρων του νομοσχεδίου για τις θρησκευτικές κοινότητες στην Ελλάδα κατέθεσαν στην Βουλή οι εκπρόσωποι των σημαντικότερων από αυτές. Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων και οι παρακάτω παρεμβάσεις προέρχονται από τα πρακτικά.

Dogma Newsdesk

Τις θέσεις τους επί των άρθρων του νομοσχεδίου για τις θρησκευτικές κοινότητες στην Ελλάδα κατέθεσαν στην Βουλή οι εκπρόσωποι των σημαντικότερων από αυτές. Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων και οι παρακάτω παρεμβάσεις προέρχονται από τα πρακτικά.

ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
(Αρχιεπίσκοπος Καθολικών Αθηνών):

Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι βουλευτές, θα αναφερθώ εν συντομία στην Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα ως εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας μας. Όπως γνωρίζετε η Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα υπάρχει με τη σημερινή της μορφή από την αρχή περίπου της δευτέρας χιλιετίας. Η Αθήνα και το μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας μέχρι το 1830 όπως γνωρίζετε ανήκε στο Πατριαρχείο της Δύσης και οι Μητροπολίτες Ρόδου και Κω στις τελευταίες οικουμενικές συνόδους υπέγραφαν ως δυτικοί Επίσκοποι. Υπάρχει μια προϊστορία πάνω σε αυτό το θέμα. Βεβαίως με τη σημερινή της μορφή η Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα αρχίζει από τη δεύτερη περίπου χιλιετία.

Η Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα αναγνωρίζεται από το πρωτόκολλο του Λονδίνου. Δηλαδή, προϋπήρχε του σημερινού ελληνικού κράτους. Μέσα στο πρωτόκολλο του Λονδίνου αναφέρεται ρητώς η ύπαρξη καθολική εκκλησίας και ότι οι επίσκοποί της διατηρούν τα ίδια προνόμια που είχαν προ της ιδρύσεως του ελληνικού κράτους. Κατά καιρούς και ιδιαίτερα κατά τον 20ο αιώνα έγιναν διάφορες προσπάθειες για να υπάρξει ένα Κονκορδάτο μεταξύ ελληνικού κράτους και Αγίας Έδρας. Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών γνωρίζει ότι στα αρχεία του Υπουργείου υπάρχουν κείμενα του 1930, 1945 κλπ.. Ως καθολική ιεραρχία της Ελλάδος ποτέ δεν ζητήσαμε κάτι τέτοιο και σε αυτό δυστυχώς δεν γίναμε κατανοητοί κατά καιρούς από την Ορθόδοξη Εκκλησία η οποία νόμιζε ότι επιζητούμε προνόμια μεγαλύτερα από εκείνα της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Είναι μια αντίληψη που δυστυχώς υπάρχει μέχρι και σήμερα.

Ενόψει της εισόδου της Ελλάδος στις τότε ευρωπαϊκές κοινότητες ο αείμνηστος Γεώργιος Παπακωνσταντίνου που ήταν τότε Γενικός Γραμματέας στο Υπουργείο Θρησκευμάτων μου είχε ζητήσει να αρχίσουμε μια συνεργασία, ώστε να βρεθεί μια λύση. Ενώ το Πρωτόκολλου του Λονδίνου αναγνωρίζει την Καθολική Εκκλησία, κατόπιν υπήρξε ένα μεγάλο κενό προς το είδος της νομικής προσωπικότητας και αυτό μας δημιουργούσε πολλά προβλήματα. Γενικώς η λύση βρισκόταν ότι στην Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα γίνεται κατά αναλογία ότι συμβαίνει στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Για παράδειγμα τότε υπήρχε ο νόμος περί μη στρατεύσεως των κληρικών, είχε ψηφιστεί για τους ορθοδόξους κληρικούς και κατόπιν επεκτάθηκε και για τους καθολικούς. Όμως, άρχισαν συζητήσεις και αυτές τις έζησα όλα αυτά τα 41 χρόνια της διακονίας μου.

Συγκεκριμένα υπήρχαν διάφορες συζητήσεις με το Υπουργείο Παιδείας, αλλά δυστυχώς ποτέ δεν καταλήγαμε σε μία λύση. Τότε γινόταν συζήτηση για να βρεθεί μια λύση, αλλά φθάναμε σε ένα σημείο και τελικά την επομένη τα πάντα άρχιζαν πάλι από το μηδέν και η αιτία ήταν η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος η οποία πάντα αντιδρούσε και αυτό ήταν γνωστό. Ο αείμνηστος Χριστόδουλος πριν από 12 – 13 χρόνια με την έναρξη των εργασιών της Ιεράς Συνόδου το είχε πει καθαρά. Είχε εμποδίσει τον Γιώργο Παπανδρέου να δημιουργήσει μια σχετική Επιτροπή συνεργασίας. Στο βιβλίο που εξέδωσε μετά με τον τίτλο «Λόγος Ευθύνης» αναφέρει ότι εμπόδισε την δημιουργία της Επιτροπής.

Πριν από τρία χρόνια περίπου γινόταν διάλογος μεταξύ Καθολικής Εκκλησίας και Κράτους. Μετά από τα τρία χρόνια πήρε νέα μορφή με την πρόταση για θρησκευτικό νομικό πρόσωπο το οποίο εμείς ζητούσαμε εδώ και αρκετά χρόνια. Ζητούσαμε να γίνει ένα νομικό πρόσωπο sui generis . Σήμερα βλέπουμε ότι το νομικό αυτό πρόσωπο γίνεται πραγματικότητα και γι’ αυτό θέλω να ευχαριστήσω την κυβέρνηση. Σε ένα μεγάλο ποσοστό η κυβέρνηση μας δίνει λύσεις και πρώτα απ’ όλα προσδιορίζει τώρα μια νομική προσωπικότητα την οποία είχαμε εκ των πραγμάτων, αλλά δεν την είχαμε εκ του νόμου. Ελπίζω ότι με την ψήφιση αυτού του νόμου θα βρούμε τελικά μια ομαλότερη κατάσταση και αυτό το θεωρώ ως πρώτο βήμα, διότι μέσα στην Ε.Ε. ακόμη υστερούμε σε πάρα πολλά θέματα και θα ήθελα εδώ να ευχαριστήσω τον κ. Υπουργό, διότι την περασμένη εβδομάδα είπε καθαρά αυτό που εμείς λέγαμε και θεωρούμασταν ενάντιοι στο νόμο και στην Ορθοδοξία, ότι υπήρχε μεγάλη αδικία ως προς τη συμπεριφορά του Κράτους προς τις μη ορθόδοξες κοινότητες. Ελπίζω με την ψήφιση του παρόντος νόμου θα λυθούν πάρα πολλά προβλήματα από αυτά που αντιμετωπίζουμε.

ΡΩΞΑΝΗ ΦΡΑΓΚΟΥ
(Επιστημονική συνεργάτης της Εθνικής Επιτροπής για τα δικαιώματα του Ανθρώπου):

Κύριε Πρόεδρε, εκ μέρους της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου θα ήθελα να ευχαριστήσω τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για την πρόσκληση και για το βήμα που μας δίνει να τοποθετηθούμε επί του παρόντος σχεδίου νόμου για την οργάνωση της νομικής μορφής των θρησκευτικών κοινοτήτων και των ενώσεών τους. Ωστόσο επιτρέψτε μου να επισημάνω ότι το παρόν νομοθετικό κείμενο δεν διαβιβάστηκε ποτέ στην Ολομέλεια της ΕΔΑ για να λάβει γνώση, να το επεξεργαστεί, να τοποθετηθεί και να διατυπώσει γνώμη και τούτο παρότι η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου είναι το πλέον αρμόδιο θεσμικό όργανο για να διαμορφώνει προτάσεις πολιτικής για θέματα δικαιωμάτων του ανθρώπου.

Είναι το πλέον αρμόδιο θεσμικό όργανο το οποίο λειτουργεί υπό τον εκάστοτε Πρωθυπουργό και στην σύνθεση του, μετέχει, και εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Επιπρόσθετα να σημειωθεί ότι η ΕΕΔΑ, παρατηρεί ότι δυστυχώς, στην παρούσα νομοθετική προσπάθεια δεν αξιοποιείται καθόλου προγενέστερη πλήρης δικής της επεξεργασία πρότασης νόμου για την ρύθμιση των σχάσεων πολιτείας και θρησκευτικών Κοινοτήτων, που έχει εκπονήσει από το 2006.

Θα μου επιτρέψετε, λοιπόν, με δεδομένο ότι δεν μπορώ να εκφράσω την ολομέλεια της ΕΕΔΑ ως προς την κατ’ άρθρων τοποθέτησή της για το παρόν νομοθετικό κείμενο, να σταθώ στην ουσία έτσι όπως αυτή η ουσία αποτυπώνεται στις πάγιες θέσεις της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και θα είμαι και πολύ σύντομη.

Η πρότασή της για την ρύθμιση των σχέσεων πολιτείας και εκκλησίας από το 2006 υπηρετεί έναν διπλό σκοπό. Αποσκοπεί, αφενός στην βελτίωση των σχέσεων και των εγγυήσεων της θρησκευτικής ελευθερίας και ισότητας ενόψει μάλιστα και των συνθηκών που διαμορφώνονται στην Ελλάδα και την Ευρώπη, αφετέρου στην δημιουργία εκείνων των θεσμικών προϋποθέσεων, που σε μία μακροπρόθεσμη προοπτική θα επιτρέψουν, τόσο στην Εκκλησία της Ελλάδος, όσο και στις υπόλοιπες Θρησκευτικές Κοινότητες και τις Ενώσεις τους να αναπτυχθούν ελεύθερα και να εκπληρώσουν την αποστολή τους. Πολλώ δε μάλλον, όταν στην Ελλάδα την τελευταία 15ετία, τα δεδομένα του προβλήματος έχουν ανατραπεί σε πολύ μεγάλο βαθμό με το έντονο μεταναστευτικό ρεύμα, που έχει αλλάξει την όψη της ελληνικής κοινωνίας επηρεάζοντας βαθύτερες δομές. Η χώρα μας, βλέπει όλο και περισσότερο τον εαυτό της διαφορετικά, όχι πλέον μόνο ως πολιτισμική και ομοιογενή θρησκευτικά, αλλά ως πολυπολιτισμική και θρησκευτικά διαφοροποιημένη. Στη χώρα έχει γίνει η μετατροπή αυτή, που είναι πολύ σημαντική και για την αλλαγή των κριτηρίων, των οπτικών και των μεθόδων.

Η ΕΕΔΑ, λοιπόν, έχει εκφράσει στο παρελθόν την ανάγκη και επιμένει στην θέση της αυτή, δηλαδή να εναρμονιστεί η συνταγματική και γενικότερα η έννομη τάξη της χώρας μας προς τις κοινές συνταγματικές παραδόσεις των ευρωπαίων εταίρων μας και τούτο ως προοπτική ενός ήπιου κλήματος διακριτών ρόλων μεταξύ εκκλησίας και πολιτείας με σεβασμό προς τη θρησκευτική ελευθερία, όπως αυτή κατοχυρώνεται σε Διεθνείς Συμβάσεις Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που έχει ψηφίσει η χώρα μας. Δηλαδή, όπως είναι η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου ή το Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα.

ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
(Επίσκοπος Ελλάδος για την Αιγυπτιακή Κοπτορθόδοξη Εκκλησία):

Θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς, τον αξιότιμο κ. Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Κάρολο Παπούλια, τον αξιότιμο Πρωθυπουργό, κ. Αντώνη Σαμαρά, τον αξιότιμο Αντιπρόεδρο της Κυβερνήσεως, κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, τον αξιότιμο Πρόεδρο της Βουλής, κ. Ευάγγελο Μεϊμαράκη, τον αξιότιμο Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ανδρέα Λοβέρδο, τον αξιότιμο κ. Πρόεδρο της Αντιπολίτευσης, κ. Αλέξη Τσίπρα, τον Μακαριότατο κ. κ. Ιερώνυμο, τους αξιότιμους κ. Βουλευτές και τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα.

Τώρα θα ήθελα να μου επιτρέψτε να σας πω κάτι πιο προσωπικό. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Γενικό Γραμματέα Θρησκευμάτων, για όσα έχει κάνει για την εκκλησία μας, που γνώριζε και γνωρίζει πολύ δύσκολες στιγμές και εύχομαι υπό την σκέπη της Παναγίας να συνεχίσει το έργο του.

Θα ήθελα να σας παρουσιάσω παρακάτω μια σύντομη ιστορική αναδρομή των Κοπτών. Οι Κόπτες είναι λαός της αρχαίας Αιγύπτου, άμεσοι απόγονοι των αρχαίων Αιγυπτίων. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι κατοικούν στην κοιλάδα του Νείλου από το 8000 π.Χ..

Ο ιδρυτής της εκκλησίας της Αίγυπτο είναι ο Ευαγγελιστής Μάρκος, ο οποίος κήρυξε εκεί το χριστιανισμό, επί των ημερών του Ρωμαίου Αυτοκράτορα Κλαυδίου το 41 – 54 μ.Χ..

Σύμφωνα, με την παράδοση ο Ευαγγελιστής Μάρκος ίδρυσε την πρώτη εκκλησία στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και έγινε ο πρώτος Πατριάρχης Αλεξανδρείας, όπου σφράγισε εκεί τη διακονία με το μαρτυρικό του θάνατο στο όνομα Χριστού.
Όσον αφορά στην ονομασία τους, η πιο λογική άποψη είναι, ότι παράγεται από τον αραβικό τύπο της λέξης «Kibt». Η λέξη αυτή, είναι, παραφθορά της ελληνικής λέξης «Αιγύπτιος», από την οποία, αν αφαιρεθεί η αρχική συλλάβει «-αι» και η κατάληξη «-ος», απομένει η συλλάβει «γυπτ», δηλαδή, Kibt. Η ονομασία αυτή, αρχικά, δεν έχει θρησκευτική έννοια, αλλά εθνική. Αργότερα, όμως, έλαβε τη σχετική έννοια για τους ιθαγενείς της Αιγύπτου, λόγω της αραβικής κατάστασης το 641 μ.Χ..

Επομένως, η λέξη Κόπτης, σημαίνει «Αιγύπτιος» και πως δεν προέρχεται από το ρήμα «κόβω» και δεν έχει τη θρησκευτική συμβολική απαξιιωτική σημασία των αποκεκομμένων από τον κορμό της Καθολικής Εκκλησίας.

Τώρα, θα τοποθετηθώ σχετικά με το θέμα του νομοσχεδίου. Αν θεωρήσουμε ότι η Ελλάδα είναι η χώρα της Δημοκρατίας και της δικαιοσύνης, τότε η Βουλή των Ελλήνων, είναι η μήτρα που κυοφόρησε τη Δημοκρατία στην Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Αυτή η Δημοκρατία είναι που επιτρέπει στους λαούς, στους πολιτισμούς και γενικότερα στη διαφορετικότητα να συνυπάρχει με τρόπο παραγωγικό και καρποφόρο.

Αυτή η Δημοκρατία μας δίνει τη δυνατότητα σήμερα, να συζητάμε, για το νόμο σχετικά με την οργάνωση της νομικής μορφής των θρησκευτικών Κοινοτήτων και των Ενώσεών τους στην Ελλάδα.

Σε αυτή την Ελλάδα κάποτε ήταν μάρτυρας του πολιτισμού της και ο Απόστολος Παύλος. Καθώς καρπός του πολιτισμού αυτού της Ελλάδος είναι και η σημερινή παρουσία μας απέναντί σας με αφορμή τη συζήτηση του προηγηθέντα νόμου, όπου αυτός ο πολιτισμός παραμένει ζωντανός διαχρονικά μέσω της πολιτικής και θρησκευτικής ηγεσίας και ολόκληρου του αγαπητού λαού της Ελλάδας.

Νιώθουμε την ανάγκη σαν χριστιανική οικογένεια, να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας για τους ορίζοντες που μας ανοίγεται μέσα από το νόμο αυτό, διότι αυτοί οι ορίζοντας θα μας βοηθήσουν στα εξής.

  • Πρώτον, να ανοίξουμε το διάλογο μεταξύ των αδελφικών εκκλησιών.
  • Δεύτερον, να αποκτήσουμε μια νομική προσωπικότητα από τον νόμο.
  • Τρίτον, να αποφύγουμε τυχόν δυσλειτουργίες.
  • Τέταρτον, να διευκολύνεται η δράση και η λειτουργία όλων των αδελφικών εκκλησιών.

Η συνάντηση αυτή είναι αποτέλεσμα συλλογικής εργασίας κατανόησης και ανταλλαγής εμπειριών, όπου συνάντησε ενθουσιώδη διεθνή υποδοχή.

Ας ελπίσουμε με τη βοήθεια του Παντοκράτορα και της Υπεραγίας Θεοτόκου Μαρίας, να θεσπιστεί αυτός ο νόμος, για το καλό των αδελφικών εκκλησιών στην Ελλάδα.

ΣΤΕΠΑΝ ΠΑΠΑΖΙΑΝ
(Εκκλησία Ορθοδόξων Αρμενίων):

Άγιοι Πατέρες, κύριε Υπουργέ, κύριε Γραμματέα, σαν θέση αρχής, η αρμενική παροικία, το Κεντρικό της Συμβούλιο, θεωρεί ότι είναι μια ιστορική στιγμή η σημερινή και ότι το παρόν σχέδιο νόμου είναι σίγουρα προς τη σωστή κατεύθυνση και θα βάλει μια τάξη στις σχέσεις της εκκλησίας μας με το κράτος.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω το Υπουργείο Παιδείας – και τον προηγούμενο Υπουργό, τον κ. Αρβανιτόπουλο και τον καινούργιο, τον κ. Λοβέρδο και τους Γενικούς Γραμματείς – για τις προσπάθειες που κάνουν προς την ολοκλήρωση αυτού του νομοσχεδίου, το οποίο αποσκοπεί στο να λύσει προς τη θετική κατεύθυνση ζητήματα νομικού προσδιορισμού των θρησκευτικών μας κοινοτήτων, βάζοντας τάξη στη θέση και στη σχέση μας με την ελληνική πολιτεία. Ζούμε και δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα και είναι καλό τα δικαιώματα, αλλά και οι υποχρεώσεις όλων μας, να είναι όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρες και τακτοποιημένες από το νομοθέτη.

Επίσης, δεν παραλείπουμε να ευχαριστήσουμε την Ελληνική Εκκλησία, η οποία συμβάλλει και αυτή με τη στάση της στη δημιουργία θετικού κλίματος μεταξύ των εκκλησιών μας, συνεισφέροντας έτσι στην περαιτέρω σύσφιγξη των σχέσεών μας και την αρμονικότερη συνεργασία μας. Ο Παναγιότατος Πατριάρχης μας, Αράμ 1ος, οποίος αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα, είναι ενήμερος για το νομοσχέδιο και έχει τη δυνατότητα να συναντηθεί με τον πρωθυπουργό, τον κ. Σαμαρά και τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και να ενημερωθεί προσωπικά και γι’ αυτό το θέμα, για το οποίο μου εξέφρασε τον ενθουσιασμό του και τις καλύτερες εντυπώσεις του και αναμένει τις θετικές του εξελίξεις.

Διανύουμε μια περίοδο, όπου η διαφορετικότητα, υποδαυλιζόμενη από αμάθεια και ατελή νομική υποστήριξη, μπορεί να δώσει λαβή σε ρατσιστικού και εκτός νόμου αναίτια συμπεριφορά, σε βάρος διαφόρων κοινωνικών ομάδων και ατόμων.

Μια τέτοια, λοιπόν, προσπάθεια του Υπουργείου, για τακτοποίηση και νοικοκύρεμα, με έννομο τρόπο, δεν μπορεί παρά να συμμετέχει με θετικό τρόπο στην κατεύθυνση της πιο εύρυθμης λειτουργίας της κοινωνίας μας. Το Κεντρικό Συμβούλιο και κατ’ επέκταση η Αρμενική Κοινότητα χαιρετίζει με ενθουσιασμό αυτό το σχέδιο νόμου και προσφέρει την άμεση συμβολή του προς την κατεύθυνση της ψήφισης του.

Αιδεσιμότατος ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΠΟΥΚΗΣ
(Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία):

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές, Αιδεσιμότατοι, χαιρετούμε και ευχαριστούμε για την ευκαιρία που έχουμε να βρεθούμε εδώ. Για μας, όντως είναι μια ιστορική στιγμή, παρακολουθούμε αυτή τη διαδικασία σε μια δωδέκατη πορεία και ευχαριστούμε ιδιαιτέρως τον Τριαδικό Θεό, που μας αξιώνει να δούμε αυτή την πραγμάτωση των σχεδίων αυτών. Ευχαριστούμε τους κύριους υπουργούς, τον κ. Λοβέρδο, τον κ. Αρβανιτόπουλο, την κυρία Διαμαντοπούλου παλαιότερα, γιατί ξεκίνησαν αυτή τη διαδικασία. Ευχαριστούμε, επίσης, τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ελλάδος, γιατί πραγματικά έχει συμβάλει σε όλη αυτή τη διαδικασία με το εύρος της σκέψης του και το πλάτος της αγάπης του και της κατανόησης του.

Ομολογούμε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιλύει πάρα πολλά από τα προβλήματα του παρελθόντος, όπως και νωρίτερα ο κ. Υπουργός επεσήμανε. Ευχαριστούμε τον κ. Βαζάκα για τη σύνταξη του νόμου, ευχαριστούμε τον κ. Καλαντζή για την προσπάθεια να έρθει όλο αυτό και να γίνει κατανοητό σε μας και να συσταθεί στη μορφή που έχουμε σήμερα.

Η ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία, μετά από 160 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, ως ελληνική, ως παρούσα σε περιοχές της Ελλάδας, όταν ακόμα η χώρα μας βρισκόταν υπό οθωμανικό ζυγό, σήμερα βρίσκει μια προσωπικότητα. Το νομοσχέδιο αυτό λύνει πραγματικά θέματα, που αφορούν την καθημερινότητα, από τα πιο απλά, να υπάρχει Α.Φ.Μ. στις εκκλησίες για τραπεζικούς λογαριασμούς, που για πολλά χρόνια βρισκόντουσαν σε άτομα και δημιουργούσαν πρόβλημα στις εφορίες. Επίσης, σε θέματα που αφορούν την κατανόηση των αρχών για τα εκκλησιαστικά κτίρια και άλλες τέτοιες, νομικού τύπου υποθέσεις, μικρές, αλλά πάντοτε δύσκολες. Όπως πολύ σωστά είπατε, είναι μεν αναγνωρισμένη ως θρησκεία γνωστή, αλλά σε κάθε είδους μικρές νομικές υποθέσεις δημιουργούντο τεράστια προβλήματα και πιστεύουμε ότι αυτό το νομοσχέδιο λύνει αυτά τα προβλήματα, τα πρακτικά, τα καθημερινά, τα μικρά, αυτά που στην ουσία δυσκολεύουν ή διευκολύνουν τη ζωή μας.

Για τα θέματα πίστης δεν υπάρχει κανένας νόμος που μπορεί να τα καλύψει, αυτά αφορούν αυτούς που πιστεύουν και τον τρόπο που διοικούνται οι εκκλησίες τους. Όπως πολύ σωστά είπε και πριν ο Υπουργός, το παλαιότερο καθεστώς των σωματείων πολλές φορές μας υποβίβαζε τη θρησκευτική αξιοπρέπεια μας και την κατανόησή μας και το ποιοι είμαστε ως κοινότητες. Ήταν δε τρομερά άβολα να βρισκόμαστε στο εξωτερικό και να πρέπει να υποστηρίζουμε τη χώρα μας για τα αυτονόητα, στην οποία απολαμβάνουμε ελευθερία, αλλά όλα αυτά έδειχναν στους έξω, κακόβουλα ίσως, ότι εδώ υπάρχει θέμα.

Βεβαίως, υπήρχαν δυσκολίες με την Ορθόδοξη Εκκλησία ή αν θέλετε καλύτερα με κάποιους τοπικούς ιεράρχες, πιθανόν να υπάρχουν και στο μέλλον. Δεν πιστεύω ότι αυτά λύνονται με νόμους, αυτά είναι ζητήματα καρδιάς και κατανόησης και παίρνουν χρόνο και επικοινωνία, όμως το πλαίσιο, το οποίο τίθεται σήμερα οπωσδήποτε διευκολύνει τα πράγματα και είναι στην απολύτως σωστή κατεύθυνση. Θεωρώ, ότι ανοίγεται μια πολύ μεγάλη καινούργια σελίδα στην δημοκρατική κατανόηση της χώρας μας και προς το εξωτερικό και πιστεύω ότι η συμβολή όλων των κομμάτων, προς αυτή την κατεύθυνση, μόνο μπορεί να επιβεβαιώσει αυτή την κατεύθυνση, προς το θετικό. Χαιρόμαστε πολύ και χαιρετούμε με κάθε τρόπο το νομοσχέδιο αυτό.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΠΑΤΣΑΡΑΣ
(Πρόεδρος της Ορθόδοξης Εκκλησίας Ασσυρίων):

Αιδεσιμότατοι, αξιότιμες κυρίες και κύριοι, μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου, η Ασσυριακή Κοινότητα στην Ελλάδα, ο γενοκτονημένος ασσυριακός λαός βρίσκεται στην Ελλάδα από το 1922. Βασικό στοιχείο της ταυτότητας των Ασσυρίων είναι το θρησκευτικό του στοιχείο, το οποίο και τον χαρακτηρίζει. Δεν υπάρχει στον κόσμο Ασσύριος, ο οποίος να μην είναι χριστιανός. Αυτό, λοιπόν, παρότι βρισκόμαστε εδώ πλέον 92 χρόνια, δεν είχε αναγνωριστεί από το ελληνικό κράτος, από το Ελληνικό Κοινοβούλιο ή έστω σιωπηρώς η Ελληνική Εκκλησία μας επέτρεπε και τελούσαμε τα μυστήρια μας.
Θα καταθέσω δύο στοιχεία από την εθνική ταυτότητα των Ασσυρίων.

Ένα και βασικότερο, ο Χριστός μιλούσε την αραμαϊκή, που είναι και η ασσυρική γλώσσα και την ελληνική.

Το δεύτερο στοιχείο. Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο γράφτηκε στην αραμαϊκή, που είναι η ασσυριακή γλώσσα.

Η ελληνική πολιτεία, μετά από 92 χρόνια και με το σημερινό της νομοσχέδιο, το οποίο σε λίγο θα είναι και νόμος του κράτους, λύνει πάρα πολλά προβλήματα, στο να λειτουργήσει η Ασσυριακή Εκκλησία στην Ελλάδα. Μέχρι τώρα, σιωπηρώς, οι τοπικές ενορίες, όπου υπήρχαν Ασσύριοι, στην Αθήνα, σε όλο το Νομό Αττικής, στη Θεσσαλονίκη, στο Κιλκίς, στην Κατερίνη, στις Σέρρες, στο Βόλο και σε νησιά του Αιγαίου, επειδή οι Ασσύριοι είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι, με την ανοχή είτε της ενορίας είτε του τοπικού εφημέριου, μας επέτρεπαν να τελέσουμε τα μυστήριά μας, δεν υπήρχε όμως το νομικό πλαίσιο στο οποίο θα εντασσόμασταν, ώστε η τέλεση των μυστηρίων και η κάθε είδους λειτουργία να έχει νομική υπόσταση, γιατί δεν υπήρχε νόμος, ο οποίος να μας καλύπτει.

Ένα στοιχείο που δείχνει ότι ο λαός μας είναι γενοκτονημένος και το θρησκευτικό του ιδίωμα. Δυστυχώς, το Ελληνικό Κοινοβούλιο – και αξιοποιώ την παρουσία μου εδώ – ούτε με τον πρόσφατο νόμο δεν μπόρεσε να εντάξει τη γενοκτονία των Ασσυρίων στις ήδη αναγνωρισμένες γενοκτονίες των Αρμενίων και των Ελλήνων, παρότι η γενοκτονία των Ασσυρίων έχει αναγνωριστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Με την πρώτη κατάθεση του νομοσχεδίου επαναπαυτήκαμε στο ότι θα ενταχθούμε σε όλες τις αναγνωρισμένες γενοκτονίες από διεθνείς οργανισμούς. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν υπάρχει μεγαλύτερος οργανισμός από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. πλέον του έχει αναγνωριστεί η γενοκτονία σε ευρωπαϊκό επίπεδο και από το Κοινοβούλιο της Σουηδίας. Γιατί αναφέρομαι στην γενοκτονία; Γιατί ένας λόγος και βασικότερος που αυτός ο λαός γενοκτονήθηκε ήταν η θρησκεία του και η πίστη στο Χριστό.

Κλείνοντας για να μην πάρω άλλο χρόνο να ευχαριστήσω προσωπικά το Γενικό Γραμματέα κύριο Καλαντζή, ο οποίος μας ανακάλυψε μαζί με τον κ. Βαρζάκα, χωρίς εμείς να γνωρίζουμε ότι πρόκειται να φτιαχτεί αυτό το νομοσχέδιο. Μας κάλεσε αρκετές φορές στο Υπουργείο Παιδείας, άκουσε τα προβλήματά μας, τα σημείωσε και κάποια, αν όχι όλα, γιατί δεν ξέρουμε πώς θα λειτουργήσει πλέον ο νόμος, έχουν λυθεί με αυτό το νομοσχέδιο. Είμαστε σίγουροι ότι ο νόμος αυτός θα λειτουργήσει υπέρ της Ασσυριακής Εκκλησίας στην Ελλάδα. ευχαριστούμε την διοίκηση του Υπουργείου και τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο τον κ. Λοβέρδο. Αυτό το θέμα έχει ξεκινήσει και με τον προηγούμενο υπουργό παιδείας.

Στο μέλλον επιφυλασσόμεθα για κάποια προβλήματα που τυχόν προκύψουν. Είναι ένα στοιχείο πολύ θετικό στο ότι αναγνωρίζεται πλέον η Ασσυριακή Εκκλησία και με αυτό θα μάθει πλέον πολύς κόσμος, αν όχι όλος ο ελληνικός λαός για την ύπαρξη των Ασσυρίων στην Ελλάδα.

Reverent Bradshaw Malcolm
(Εκπρόσωπος της Αγγλικανικής Εκκλησίας):

Η Αγγλικανική Εκκλησία στην Ελλάδα έχει μία συνεργασία περίπου 8 ετών όσον αφορά το θέμα του νομικού πλαισίου μέσα από το οποίο θα μπορούσε να αποκτήσει νομική υπόσταση. Οπότε ο κ. Bradshaw είπε ότι είναι ευγνώμων και αυτός και η εκκλησία για το ενδιαφέρον που έδειξε το ελληνικό δημόσιο, τη βοήθεια που υπήρξε για να προχωρήσει αυτό το θέμα. είναι επίσης ευγνώμων για την υποστήριξη και την ενθάρρυνση που υπήρξε από την Ιερά Σύνοδο της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Όσο αφορά το γιατί η Αγγλικανική Εκκλησία δεν έκανε τις απαραίτητες ενέργειες για να γίνει σωματείο, αυτό δεν ήταν εφικτό γιατί οι προηγούμενες νομοθεσίες δεν επέτρεπαν τον ρόλο και τις αρμοδιότητες του επισκόπου που υπάρχει στην Αγγλικανική Εκκλησία, οι οποίες είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της Αγγλικανικής ταυτότητας και γι’ αυτό είμαι ευγνώμων για το καινούργιο νομοσχέδιο, το οποίο επιτρέπει την καινούργια μορφή.

Η Αγγλικανική Εκκλησία υπάρχει στην Ελλάδα από το 1830 και θα σας αναφέρω μερικά παραδείγματα για το λόγο που δεν έχει μπορέσει να εκπληρώσει τον ρόλο της όπως θα ήθελε, λόγω των πρακτικών προβλημάτων που έχουν υπάρξει στο παρελθόν, με την έλλειψη ενός νομοσχεδίου όπως είναι το παρόν. Από το 1830 η Αγγλικανική Εκκλησία έχει λειτουργήσει κάτω από την αιγίδα της βρετανικής πρεσβείας και υπήρχαν πρακτικά προβλήματα με το να μην έχει ένα νομικό πρόσωπο. Για παράδειγμα, η Αγγλικανική Εκκλησία δεν μπορούσε να έχει ΑΦΜ και υπήρχε ένας μεγάλος αριθμός πρακτικών προβλημάτων, όπως, για παράδειγμα, το να μην μπορεί να ανοίξει έναν τραπεζικό λογαριασμό, να αποκτήσει έναν αριθμό τηλεφώνου ή λογαριασμό της ΔΕΗ ή η ιδιοκτησία ενός αμαξιού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από την Εκκλησία για τη λειτουργία της.

Άλλα επίσης σημαντικά προβλήματα ήταν οι δυσκολίες όλα αυτά τα χρόνια όσο αφορά την ιδιοκτησία και την επισκευή διαφόρων κτιρίων, τρία από τα οποία είναι χαρακτηρισμένα ιστορικά κτίρια από την ελληνική νομοθεσία. Επίσης, υπάρχει πρόβλημα με την διοικητική λειτουργία νεκροταφείων και δυσκολία με την εργοδοσία, το να μπορεί να προσλάβει προσωπικό για τη λειτουργία τους. Η αδυναμία της Αγγλικανικής Εκκλησίας να αποκτήσει ΑΦΜ έχει να κάνει με θέματα κοινωφελών σκοπών και το να φέρει κάποιος χρήματα στην Ελλάδα σαν οικονομική βοήθεια από την Αγγλικανική Εκκλησία εκτός Ελλάδος. Για παράδειγμα, από το 2004, από τους Ολυμπιακούς και μετά, η Αγγλικανική Εκκλησία έχει φέρει 200.000 ευρώ στην Ελλάδα για κοινωφελή σκοπούς, 53.000 εκ των οποίων ήταν για την υποστήριξη των αθλητών και των θρησκευτικών τους αναγκών όσο αφορά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και γενικά όλη αυτή η δουλειά που έχει γίνει μέχρι τώρα ήταν δύσκολο και να αναγνωριστεί, αλλά και να επιτευχθεί λόγω των δυσκολιών όσο αφορά το νομικό πλαίσιο που δεν υπήρχε πριν.

Τέλος, θέλω να αναφερθώ στο σημαντικό ρόλο που παίζει η Αγγλικανική Εκκλησία στην Ελλάδα όσο αφορά τις εκκλησιαστικές ανάγκες των αγγλόφωνων που ζουν στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα η βοήθεια σε ανθρώπους που έχουν προσωπικά προβλήματα και στον αγγλόφωνο γηραιό πληθυσμό, επισκέψεις σε αρρώστους στα νοσοκομεία, κηδείες και διάφορα άλλα θέματα κοινωνικά, στα οποία η Αγγλικανική Εκκλησία παίζει ένα σημαντικό ρόλο στην Ελλάδα. Επίσης, κάθε χρόνο έρχονται στην Ελλάδα 2 εκατ. Βρετανοί τουρίστες όπου και πάλι η Εκκλησία έχει έναν σημαντικό ρόλο να παίξει όσο αφορά τα διάφορα ατυχήματα που γίνονται πολλές φορές μοιραία, οπότε έρχεται σε επαφή με τους συγγενείς τους στην Αγγλία και βοηθάει αυτούς που μερικές φορές είναι στα χέρια της Ελληνικής Αστυνομίας λόγω διαφόρων περιστατικών. Σε όλα αυτά τα θέματα η Αγγλικανική Εκκλησία παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο πάλι.

Η Αγγλικανική Εκκλησία συνεργάζεται με άλλες χριστιανικές εκκλησίες στην Ελλάδα σε όλα τα θέματα που αφορούν κοινωνικές ανάγκες και κοινωνική προστασία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η θέση της Εκκλησίας της Ελλάδος για το Ν/Σ των θρησκευτικων κοινοτήτων

TOP NEWS