Τροπάριο σχίσματος στην Εκκλησία της Κύπρου

κύπρου

Ο φόβος του σχίσματος που επικαλείται αναφερόμενος στο ουκρανικό ζήτημα, ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β’ στο δεύτερο μέρος της συνέντευξής του στον «Π», φαίνεται μάλλον να αφορά στην κυπριακή Eκκλησία παρά την Ορθοδοξία. Με κοινή δήλωση τους, απαντούν οι Μητροπολίτες Λεμεσού, Κύκκου και Ταμασού. Με το αφήγημα της Μόσχας ταυτίζεται πλήρως το περιεχόμενό της. Αποδίδουν αντικανονικότητα στις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη, απαξιώνοντας, εμμέσως πλην σαφώς, με αυτόν τον τρόπο και το Πατριαρχείο Αλεξάνδρειας, αλλά και την Εκκλησία της Ελλάδος, που έχουν αναγνωρίσει την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Ξεκάθαρα υπέρ Μόσχας

Οι τρεις μητροπολίτες οι οποίοι κατά τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Κύπρου εκφράζουν φιλορωσσικές θέσεις, με κοινή τους ανακοίνωση την οποία απέστειλαν στον «Π», αντιστρέφουν τα πυρά στον Αρχιεπίσκοπο καταγγέλλοντάς τον ότι εκείνος παραβιάζει την ουδετερότητα που αποφάσισε η Ιερά Σύνοδος.

Επικαλούνται τη συμμετοχή ανήμερα της γιορτής του Αποστόλου Ανδρέα του μητροπολίτη Κωνσταντίας Βασίλειου στην Κωνσταντινούπολη για να συμμετάσχει ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Κύπρου στη Θρονική Εορτή, όπου συλλειτούργησε και με εκπρόσωπο της «δήθεν», όπως την αποκαλούν, Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Οι τρεις ιεράρχες παίρνουν σαφή θέση υπέρ του Πατριαρχείου Μόσχας απαξιώνοντας την ίδια ώρα το Οικουμενικό Πατριαρχείο, λέγοντας πως είναι παρά τους ιερούς κανόνες που παραχωρήθηκε αυτοκέφαλο στην Εκκλησία της Ουκρανίας. Ξεκάθαρα τοποθετούνται ότι η χειροτονία του μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιου έγινε αντικανονικά, διότι η Εκκλησία της Ουκρανίας ανήκει στο Πατριαρχείο Μόσχας.

Φαίνεται από τις εξελίξεις πως η συνέντευξη του Μακαριοτάτου και οι ανοικτές θέσεις που εξέφρασε για τις σχέσεις των τριών μητροπολιτών με τη Μόσχα, άνοιξε τον ασκό του Αιόλου σε μια κρίση εντός της κυπριακής Εκκλησίας που υποβόσκει εδώ και καιρό…

Δείτε τη συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου Κύπρου στον Πολίτη:


Δεν έχουν τον Θεό τους

Περιληπτικά, οι δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου ήταν πως παρά την απόφαση της Ιεράς Συνόδου για ουδετερότητα, ώστε να λειτουργήσει η Εκκλησία της Κύπρου ως καταλύτης για άρση αυτής της κρίσης μεταξύ του Κωνσταντινούπολης και του Μόσχας, παραβιάστηκε από τους Αθανάσιο, Κύκκου και Ταμασού. «Κακώς, χείριστα πράττουν», είπε, ενώ στο ερώτημα εάν τους έχει επιπλήξει απάντησε πως «δυστυχώς δεν ακούν».

Επιχειρηματολογώντας για τη θέση του ότι έσπασαν την ουδετερότητα που αποφάσισε η Ι.Σ., επικαλείται το συνέδριο που έγινε τον περασμένο Νοέμβριο από τις τρεις μητροπόλεις μαζί με το Πατριαρχείο Μόσχας, όπου, όπως είπε έλαβαν θέσεις κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου. «Δεν έχουν τον Θεό τους», ήταν μία από τις εκφράσεις που χρησιμοποίησε ο Αρχιεπίσκοπος, μιλώντας στον «Π».

Πρόσθεσε δε πως ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος του έχει στείλει μηνύματα για να τον «κρατήσει κοντά του», ενώ το δικό του μήνυμα προς αυτόν είναι πως η στάση του να μην συλλειτουργεί και να μην μνημονεύει τον Οικουμενικό Πατριάρχη, τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας, που αναγνώρισαν την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας, είναι απαράδεκτη κίνηση.

Εξέφρασε δε τη θέση ότι υπό αυτές τις προϋποθέσεις, η Ορθοδοξία οδηγείται σε σχίσμα και δεν παρέλειψε να πει ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης είναι ο πρώτος της Ορθοδοξίας και πως ο Κύριλλος δεν θα γίνει πρώτος ποτέ.

Δεν θέλει να απαντήσει

Ο «Π» έθεσε την ανακοίνωση των τριών μητροπολιτών ενώπιον του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου, ο οποίος επέλεξε να μην τη σχολιάσει.

Ποιος παραβιάζει την απόφαση της Ι.Σ. Μακαριότατε;

Υπό τον τίτλο «ποιος παραβιάζει την απόφαση της Ιεράς Συνόδου, Μακαριότατε»; οι τρεις μητροπολίτες Λεμεσού, Αθανάσιος, Κύκκκου Νικηφόρος και Ταμασού Ησαΐας, παραθέτουν τα εξής έξι σημεία στον συλλογισμό τους, τα οποία αποτελούν και αυτούσια την κοινή ανακοίνωσή τους.

  1. Δεν νομίζουμε ότι η απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας μας, περί «ουδετερότητας» στο Ουκρανικό πρόβλημα, είχε την έννοια της διακοπής της Ευχαριστηριακής Κοινωνίας ή οποιασδήποτε άλλης εκκλησιαστικής σχέσης, τόσο με το Οικουμενικό Πατριαρχείο όσο και με την ομόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας.
  2. Η «ουδετερότητα», την οποία επικαλείται o Μακαριότατος, αναφέρεται στην τοποθέτησή μας, ως Εκκλησίας Κύπρου, στο πρόβλημα, το οποίο προέκυψε με την παραχώρηση, παρά τους ιερούς κανόνες και την υπάρχουσα εκκλησιαστική ευταξία, Αυτοκέφαλου, στην Εκκλησία της Ουκρανίας, και μάλιστα στην ανάδειξη ενός μη κανονικώς χειροτονημένου κληρικού, ως Προκαθημένου της εν λόγω Εκκλησίας, η οποία κανονικώς υπάγεται στο Πατριαρχείο Μόσχας.
  3. Αντιστρέφοντας τον λόγο, σε ό,τι αφορά τις «επιπλήξεις» του Μακαριότατου, προς το πρόσωπό μας, επειδή συνδιοργανώσαμε με το Συνοδικό Γραφείο Μοναχισμού του Πατριαρχείου Μόσχας συνέδριο για τον μοναχισμό, διερωτόμαστε, γιατί ο Μακαριότατος δεν τήρησε την ίδια στάση και συμπεριφορά για τη μετάβαση στην Κωνσταντινούπολη και τη συμμετοχή του μητροπολίτη Κωνσταντίας κ. Βασιλείου, ως εκπροσώπου, μάλιστα, της Εκκλησίας Κύπρου, στη Θρονική εορτή (30/11/2019) του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ο οποίος συλλειτούργησε και με τον μητροπολίτη Τσερνίγιβ και Νίζνας Ευστράτιο, εκπρόσωπο της δήθεν Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Αυτό, Μακαριότατε, αποτελεί ναι ή όχι παραβίαση της περί «ουδετερότητας» απόφασης της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας Κύπρου στο υπό αναφορά ζήτημα;
  4. Η εν λόγω συμμετοχή και εκπροσώπηση, όπως δημοσιεύθηκε, του μητροπολίτη Κωνσταντίας κ. Βασιλείου, πώς ερμηνεύεται από την Α.Μ. τον Αρχιεπίσκοπο κ.κ. Χρυσόστομο Β’;
  5. Το Μοναστικό Συνέδριο, το οποίο διοργανώθηκε από τις τρεις Μητροπόλεις Λεμεσού, Κύκκου και Ταμασού και με τη συμμετοχή του Συνοδικού Γραφείου Μοναχισμού του Πατριαρχείου Μόσχας, στις 28 και 29 Νοεμβρίου 2019, και το οποίο ήταν προγραμματισμένο, ως συνέχεια παρομοίου συνεδρίου (του 2018). Γι’ αυτό και διερωτόμαστε, πώς διασυνδέεται με τη σχετική απόφαση της Ιεράς Συνόδου περί ουδετερότητάς μας στην ουκρανική κρίση;
  6. Παρακάμπτουμε, γιατί θέλουμε να σεβόμαστε τούς εαυτούς μας, τους άστοχους, αν όχι ανοίκειους, χαρακτηρισμούς του Μακαριότατου προς τα πρόσωπά μας, οι οποίοι και απάδουν, δυστυχώς, προς το όλο εκκλησιαστικό πνεύμα, το οποίο πρέπει να χαρακτηρίζει την αναστροφή μας.

Πηγή: Πολίτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ